Eindejaarstradities op radio en tv

Wat doen we in de kerstvakantie? Je kunt je laten ondersneeuwen door cabaret, de bekende jaaroverzichten en de ’Top 2000’. Maar er zijn ook heerlijke persiflages.

Ivo Barends

Moest de televisiekijker het tien jaar geleden nog doen met één conference en één jaaroverzicht, tegenwoordig bieden radio en televisie in de laatste week van het jaar non-stop vermaak.

Dé tv-traditie op de laatste avond van het jaar is natuurlijk de oudejaarsconference. ’Onderbewust’ heet de voorstelling waarmee Jan Jaap van der Wal 2007 mag uitluiden. Want ’Onderbewust weet iedereen wel hoe het zit, en dat mag best eens gezegd worden’, aldus het credo van zijn ’confronterende’ show. Bokito, Uruzgan en Slotervaart zitten er in elk geval in, zo heeft de conferencier al verklapt. Van der Wal (28) is de jongste theatermaker ooit die de oudejaarsconference mag verzorgen.

Maar hij heeft veel concurrentie: bij SBS6 is op hetzelfde moment de eindejaarsshow van cabaretier Guido Weijers te zien. Bovendien heeft de Vara in de aanloop naar oud en nieuw zoveel cabaret geprogrammeerd dat je je af kunt vragen wie er op 31 december nog zin heeft in een avondje humor: op 24 december de Kerstrevue van het duo Mike en Thomas, op 27 december een voorstelling van cabaretier Lebbis, twee dagen later Youp van ’t Heks succesvolle programma ’Schreeuwstorm’, en de dertigste en passant nog een voorstelling van Javier Guzman.

Het traditionele jaaroverzicht van de NOS heeft dit jaar juist een concurrent minder: RTL heeft zijn geplande terugblik geschrapt. De commerciële omroep vindt het te duur.

Daar staat tegenover dat de tegendraadse omroep Llink een alternatief jaaroverzicht presenteert. ’Dit was het nieuws Niet’ gaat over vergeten onderwerpen en nieuwsverhalen die de media het afgelopen jaar niet haalden, omdat het nieuws te ver van ons bed stond, of niet mediageniek was.

Ook ’Zembla’ komt met een eigen jaaroverzicht, waarin teruggeblikt wordt op de Zembla-uitzendingen van het afgelopen jaar.

De NOS pakt uit met maar liefst drie overzichten van 2007. Naast het gewone overzicht van het Journaal en het sportoverzicht van Studio Sport, komt de omroep voor het eerst met een politiek jaaroverzicht. 2007 was er ook het jaar naar: een nieuw kabinet, de missie in Uruzgan, gerommel in de VVD en de SP, de opkomt van Geert Wilders – het politieke jaaroverzicht was snel gevuld.

Het ’gewone’ jaaroverzicht van het Journaal heeft dit jaar als rode draad ’de Nederlandse identiteit’. Een thema waar veel nieuwsgebeurtenissen uit 2007 aan opgehangen kunnen worden: de omstreden uitspraken van minister Vogelaar in Trouw over de joods-christelijke-islamitische cultuur bijvoorbeeld, of de onrust in Slotervaart. En natuurlijk de uitspraak van prinses Máxima over het ontbreken van een Nederlandse identiteit.

De radioluisteraar heeft in de donkere dagen rond Kerst twee rotsvaste bakens waarop hij kan vertrouwen: de Top2000 van Radio 2, en op 3FM de inzamelingsactie ’Serious Request’. Op Tweede Kerstdag, om 00.00 precies, gaat de hitlijst der hitlijsten weer van start met de nummer laatst van dit jaar: ’Sausolito Summernights’ van Diesel. 144 uur later eindigt de tijdloze hitparade met de onvermijdelijke nummer 1: ’Bohemian Rhapsody’, van Queen.

’De Top 2000’, al toe aan zijn de negende editie, blijft populair. Twee miljoen mensen brachten hun stem uit. Persiflages zijn er ook: Radio Rijnmond komt tegelijk met ’Niet de Top2000’. Zes dagen lang mogen luisteraars platen aanvragen, op de voorwaarde dat deze níet in de Top2000 staan. Cabaretiers Veldhuis & Kemper komen ook met een parodie: op oudejaarsavond openen zij op tv hun aanval op ’De Top 2000’ in hun komische voorstelling ’De Top 2000 volgens Veldhuis & Kemper’.

Traditiegetrouw wordt ’De Top 2000’ voorafgegaan door de goededoelenactie ’Serious Request’, op radiozender 3FM. De inzamelingsactie ging woensdag zijn vierde editie in. Het goede doel waar dj’s Gerard Ekdom, Rob Stenders en Michiel Veenstra geld voor ophalen, is een betere drinkwatervoorziening in de hele wereld. Traditioneel doen ze dat door zes dagen non-stop radio te maken, vanuit een glazen huis (op Het Plein in Den Haag), zonder te eten. Omdat het thema ’drinkwater’ is, deed kroonprins Willem-Alexander de deur officieel achter de drie deejays dicht doen, toen ze aan hun vastentijd begonnen. Vorig jaar werd meer dan 2,5 miljoen euro opgehaald. Dat record moet verbroken kunnen worden, nu de regering de opbrengst verdubbelt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden