Einde nadert voor Mac & Maggie

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Modeketen Mac & Maggie (174 werknemers) houdt waarschijnlijk op te bestaan. Eind december zal moeder P & C groep de 38 winkels met 'jonge' mode sluiten als niet voor die tijd een koper opdaagt.

De kans daarop is echter niet groot: de resultaten van de winkels zijn slecht en de markt is al overvoerd.

De formule van Mac & Maggie, die stamt uit 1976, blijkt niet opgewassen tegen de veranderingen. Was het enige tijd geleden nog cool om met een tasje van Mac & Maggie in de stad te lopen, de huidige jongeren vinden Miss Selfridge spannender en vooral goedkoper. De woordvoerder van P & C groep geeft aan dat de formule diverse keren is bijgesteld, maar “ook formules hebben een levenscyclus”, concludeert hij uit het uitblijven van betere verkoopresultaten.

Werd in de beginjaren vooral gescoord door orginele designkleding te vertalen naar betaalbare mode, tegenwoordig is dat niet voldoende om jongeren binnen te krijgen. De woordvoerder: “Jongeren zijn tegenwoordig kritischer, en de doelgroep is meer versplinterd. Jongeren laten zich nu niet meer voorschrijven wat de trend is. Je hebt diverse cults naast elkaar. Mensen zijn individualistischer”.

Bovenkleding

Daarbovenop komt de algehele malaise in de markt voor bovenkleding. De Peek & Cloppenburg-winkels, ook eigendom van de P & C groep hebben daar evenzeer last van. De hele groep belandde vorig jaar in de rode cijfers (een verlies van 7,4 miljoen gulden en een omzetdaling van 5,6 procent). Met het afstoten van Mac & Maggie kiest de groep voor focus op de winkels van Peek & Cloppenburg. De P & C Groep wil proberen de hele formule inclusief de 26 winkels in Nederland en 12 in België, Duitsland en Engeland te verkopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden