Einde bouwstaking nog niet in zicht

AMSTERDAM - Gedurende de bouwstaking, die nu al tien dagen duurt, zijn naar schatting 25000 tot 30000 arbeidsdagen verloren gegaan. Bij bouwplaatsen als bij Moerdijk -waar wordt gewerkt aan de hogesnelheidslijn- staan grote, dure bouwmachines werkeloos geld te verslinden. Toch is er vooralsnog geen lichtpuntje te signaleren in het cao-conflict tussen werkgevers en vakbonden.

redactie economie

,,De stakingen gaan door tot er een nieuwe cao is. Tot nu toe hebben we niets gehoord van de werkgevers, maar wij kunnen dit nog lang volhouden'', aldus een woordvoerder van FNV Bouw vanuit het landelijk actiecentrum in Woerden.

Een woordvoerder van de werkgeversvereniging AVBB reageert enigszins laconiek op de stakingen. ,,Het is voor iedereen schadelijk, dat wel. Zowel voor de bouwondernemingen als voor de koper van een nieuwbouwhuis wiens nieuwe woning te laat wordt opgeleverd. Maar ja, zolang de vakbonden niet op onze uitnodiging ingaan om weer te gaan praten, verandert er waarschijnlijk weinig.''

De kans op een spoedig einde aan de stakingen lijkt klein. FNV-onderhandelaar Dick van Haaster kan zich nog altijd razend maken over de opstelling van de werkgevers. De werkgeversuitnodiging van 15 maart om weer te gaan praten, bevat namelijk een dictaat vooraf waaraan de bonden zich niet willen conformeren. ,,De werkgevers zijn bij de vorige cao de fout in gegaan met de reisurenvergoeding. In de praktijk blijkt die voor de werkgevers te duur uit te vallen. Wij willen best meewerken aan een ingreep. Maar de werkgevers eisen dat dit eerst geregeld wordt alvorens over de rest van de cao te onderhandelen. Volgens mij is normaal gesproken diegene die de fout heeft gemaakt de vragende partij in plaats van de eisende.''

De reisurenregeling bepaalt de vergoeding voor de tijd die werknemers kwijt zijn om van huis naar de bouwplaats te rijden en terug. Bouwvakkers moeten soms vele kilometers afleggen om bij de bouwplaats te komen.

De werkgevers willen dat de regeling goedkoper wordt. Daar kunnen de bonden zich wel in vinden. Maar wat voor de vakbeweging onverteerbaar is, is de wens van de werkgevers om de reisurenvergoeding tot een zaak te maken ,,die op de bedrijfsniveau geregeld kan worden''.

De AVBB-woordvoerder: ,,Nu kunnen alleen bouwbedrijven afwijken van de regeling in de cao als ze een ondernemingsraad hebben. Dat moet in elke onderneming kunnen.''

Dus ligt alles stil op de bouwplaats én op het onderhandelingsfront. Vaak wordt bij cao-conflicten informeel nog wel getracht een oplossing te zoeken, maar ook op 'bestuurlijk niveau' zijn de bonden en de werkgevers nu niet in gesprek, zo stelt FNV-onderhandelaar Van Haaster. ,,Werkgevers hebben zich in een vreemde positie gemanoeuvreerd. We hadden al ver op weg kunnen zijn in de cao-onderhandelingen, maar zij willen alleen op de reisuren ingaan. Als ik ergens niets meer over wil horen, is het wel de reisurenregeling.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden