Einde aan de telefoonterreur

Eén ding moet je ze nageven: ze kunnen scherp klokkijken. Voor 9 uur 's ochtends durven ze niet te bellen, voor 20 uur 's avonds ook niet. Maar de wijzers zijn nog niet gepasseerd, of de telefoon begint te rinkelen. “Mag ik u iets vragen?”

WILMA KIESKAMP

De ene keer sta je met een druipende blote baby op de arm, vanwege de telefoon uit zijn bad gerukt. De andere keer zit je net één seconde rustig op de bank, na de laatste hap avondeten.

Ik ken inmiddels de vraag wel die ze willen stellen. Of ik geïnteresseerd ben in een spaarplan? Of ze me er iets over mogen vertellen? Of ze iets mogen opsturen? Of ze eens langs mogen komen, 'geheel vrijblijvend'. Om dat schamele beetje spaargeld van mij wordt door de institutionele beleggers in Nederland gevochten. En ze zijn vasthoudend. Dat blijkt als je per ongeluk de fout maakt te roepen dat ze wel iets mogen toesturen. Dan gaat een paar dagen onverbiddelijk weer de telefoon. “Maar u had interesse”, probeert de verzekeringsdame eerst nog vriendelijk. Woedend is ze als je daarna opbiecht dat je dat alleen hebt gedaan om ervan af te zijn. “Dát is mooi!”, schreeuwde de boze colporteur, voor ze voor de afwisseling ditmaal zèlf de hoorn eens op de haak smeet.

Er is een oplossing, een eenvoudige. Registratie bij het bureau DMSA, van de Nederlandse associatie voor direct marketing, distant selling and sales promotion. Eén telefoontje en de ergernissen over en weer horen tot het verleden. Woordvoerder J. van Haaften zegt dat inmiddels 60.000 huishoudens hun naam hebben laten registreren. Zij worden niet meer thuis gebeld. Meer dan 80 procent van alle direct marketing bedrijven in Nederland doet mee aan de regeling. Het zijn vooral de kleinere bedrijven die niet aan de centrale regeling meedoen. “Maar ook hen kan je vragen om je niet meer te bellen als je daar geen prijs op stelt”, zegt Van Haaften. “De branche heeft er niets aan om potentiële klanten tegen zich in het harnas te jagen.”

DMSA bevestigt dat bedrijven de laatste jaren steeds vaker de telefoon gebruiken om klanten te vinden. Vooral mensen die veel thuis zijn, merken dat. Zoals jonge ouders, maar ook de grote groep vutters. Creditcardmaatschappijen pakken 's avonds de telefoon om te polsen of hun klanten in extra diensten zijn geïnteresseerd.

Met de inbreuk op de privacy valt het wel mee, vindt de woordvoerder, die eigenlijk verbaasd is dat al 60.000 mensen zich meldden bij DMSA. Van Haaft denkt dat het vooral komt door de aandacht die de media aan het onderwerp besteden. “Er worden nogal wat huilverhalen gepubliceerd. Men maakt het probleem groter dan het is.” Zelf mogen bedrijven hem best bellen, als hij 's avonds op de bank zit. “Ik heb er geen last van. Ik zeg gewoon dat het me even niet uitkomt. Daar wordt altijd keurig op gereageerd.” En het laatste telefoontje? “Over verzekeringen, inderdaad.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden