Eiland voor Den Helder wordt minder ambitieus

DEN HELDER - 'Port Poseidon', een bouwplan op een kunstmatig eiland vlak voor de kust van Den Helder, wordt minder ambitieus. Gemeentebestuur en projectontwikkelaar Macobouw in Amsterdam gaan er wel van uit dat het plan wordt gerealiseerd, ook al wordt het vertraagd tot zeker 1997.

JAN SLOOTHAAK

In 1993 lanceerde het gemeentebestuur met veel fanfare het plan van de architecten Alberts en Van Huut (bekend van sprookjesachtige architectuur zoals de ING-bank in Amsterdam-Zuidoost en de spraakmakende 'aperots' van de Gasunie in Groningen). Aanvankelijk leek Port Poseidon snel van de grond te komen. Uitgaande van een 'mooi weer-scenario' zou al eind 1994 kunnen worden begonnen. De bouw op de kop van Noord-Holland raakte echter toch omstreden.

De stedebouwkundige inpassing in zee is nu sterk gewijzigd. Het plan wordt beperkt tot 200 in plaats van 350 appartementen, bestemd voor rijke Nederlanders en buitenlanders. Port Poseidon wordt door het gemeentebestuur gezien als een project dat de stad van Dorus Rijkers weer een economische impuls kan geven. Dit, tegen de achtergrond van de ontspanning in de wereld en de noodzaak om het verlies van 2 000 banen in de militaire sfeer te compenseren. Die compensatie wordt gezocht in een nieuwe doelgroep van kapitaalkrachtige bewoners. Een tot de verbeelding sprekend project als Port Poseidon kan helpen hen te lokken, zo is de redenering.

Eén van de drijvende krachten is inmiddels uit beeld verdwenen, in ieder geval voorlopig. René Colthof, die naam maakte met bungalowparken als Port Zélande in Brouwershaven, heeft zich teruggetrokken uit de Noord-Hollandse Bouw Combinatie (NHB). “Colthof had nieuwe plannen in het Caraïbisch gebied, maar als in de toekomst de appartementen worden verkocht komt hij er misschien toch weer bij”, zegt een woordvoerster van Den Helder. Onder welke voorwaarden is echter onduidelijk. Het plan wordt nu alleen gedragen door Macobouw in Amsterdam, dat samen met Colthof in de NHB zat.

Het afgeslankte Port Poseidon komt te liggen in een flauwe inham boven de zeedijk. Er kwamen indertijd bezwaren uit de bevolking tegen het oorspronkelijke plan omdat het project met een woontoren van 45 meter boven het water, het zicht op het water grotendeels wegnam. Overigens wordt de woontoren niet lager, maar zelfs twaalf meter hoger. In totaal zal het gebouw volgens het jongste plan 56,7 meter boven de zeespiegel uittorenen. Dat is de maximaal toegestane hoogte in verband met de luchthaven. Door de hoogte in te gaan en bovendien bijna de helft van de woningen te laten vervallen, kan het eiland veel smaller worden. Daardoor kan men er vanaf de dijk beter 'langs' kijken. Een iets andere situering verhoogt dit effect nog.

Het massieve karakter wordt verder teruggedrongen door het laten vervallen van de 'getijdeterrassen' en enkele grote boogvormige pieren. In plaats daarvan komt er één korte pier naar het Koningsplein. Welke invloed de wijziging van het plan zal hebben op de financiële opzet van het aanvankelijk op 130 miljoen gulden geraamde project, is nog niet uitgerekend. Evenmin als de effecten op de verkoopbaarheid van de appartementen. Het speelse karakter van het eiland, met winkeltjes, restaurants, een wintertuin en een beeldenroute blijft overigens gehandhaafd. Om het eiland komt een wandelroute van 480 meter lang.

De Waddenvereniging had ook bezwaar en vond het grootschalige project in strijd met de Planologische Kernbeslissing voor het Wad. De bezwaren worden gepareerd met een onderzoek door TNO. Deze organisatie ziet in het plan geen aantasting van het ecosysteem en stelt dat de plek boven Den Helder eerder Noordzee is dan Waddenzee.

Vorige week is in een raadscommissie voorzichtig positief gereageerd. GroenLinks blijft tegen en het CDA heeft zijn definitieve oordeel opgeschort. Zij vormen samen met zeven leden een minderheid in de 33 leden tellende gemeenteraad. De verwachting is dat de raad zich op 3 april in meerderheid positief zal uitspreken. In juni moet de provinciale planologische commissie dan adviseren aan GS. Daarna moet nog een procedure voor twee bestemmingsplannen worden doorlopen, één voor het zee-gebied en één voor de landzijde.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden