Eigenzinnige Canadese pianist

Nederland 2, 23:28

Vladimir Horowitz, Arthur Rubinstein: bijzondere pianolegendes zijn er genoeg. Maar niemand hield en houdt de gemoederen zo bezig als de Canadese pianist Glenn Gould (1932-1982).

Dat komt door zijn compleet eigen wijze van muziek maken, maar ook door zijn plotselinge besluit om niet meer op te treden en alleen nog in platenstudio’s te spelen. In de documentaire ’De geniale gekte van Glenn Gould’ vertellen vrienden hoe Goulds leven eruit zag. Met name het openhartige gesprek met zijn ex-geliefde, de schilderes Cornelia Foss, werpt een nieuw licht op de pianist. Door zijn controledrift en hypochondrie was hij niet makkelijk om mee te leven.

Gould werd in de jaren vijftig wereldberoemd met zijn eigenzinnige uitvoering van Bachs Goldbergvariaties. In de klassieke-muziekwereld was hij een opvallende verschijning. Hij speelde voorover gebogen op een klein krukje en zong voortdurend mee.

In 1964 stopte hij, na tien jaar tegen zijn zin gespeeld te hebben, abrupt met optreden en concentreerde hij zich op studio-opnamen en radioprogramma’s. Deze boden hem maximale controle over het resultaat.

In een tijd waarin steeds meer aandacht kwam voor de historische uitvoeringspraktijk en steeds meer musici vonden dat Bach op een klavecimbel moest worden gespeeld, gaf Gould de voorkeur aan de piano. De meerstemmigheid van Bachs muziek kwam dan volgens hem beter tot zijn recht. Zijn zoektocht door Bach wordt nog altijd zeer wisselend beoordeeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden