Eigenzinnige bus kan Marco Bakker redden

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Advocaat R. Verbunt van zanger Marco Bakker gaat in de strafzaak tegen zijn cliënt gebruik maken van de onduidelijkheid die is blijven bestaan over het ongeval met een Interliner-bus op het station van Eindhoven in september vorig jaar. De bus 'sloeg op hol'. Een verklaring daarvoor is nooit gevonden.

Marco Bakker moet zich 9 juni aanstaande voor de rechtbank van Amsterdam verantwoorden voor een ongeval op het parkeerdek bij de Arena waarbij een vrouw omkwam. Volgens eigen zeggen had hij slechts een glas wodka op en werd het ongeval veroorzaakt doordat zijn auto op hol was geslagen. Het gerechtelijk laboratorium berekende later echter dat Bakker tien glazen sterke drank moet hebben gedronken die een promillage van 1,1 tot 1,8 opleverden. De zanger wordt hiervoor echter niet vervolgd, omdat de politie verzuimde direct bloed af te nemen waardoor er alleen een berekening kon worden gemaakt. Onderzoek naar de cruise-control van Bakkers Opel leverde geen aanwijzingen op dat de auto er 'spontaan' vandoor ging. Justitie vervolgt Bakker daarom voor dood door schuld en gevaarlijk rijgedrag.

In een laatste poging Bakker te ontlasten, wil advocaat Verbunt laten onderzoeken of een krachtige zender die de avond van het ongeval bij de Arena stond opgesteld, het functioneren van de auto heeft beïnvloed. In de speciale vergunning die de Rijksdienst voor radiocommunicatie voor de zender had verleend, werd volgens Verbunt gewaarschuwd dat gebruik ervan andere radio-elektrische systemen zou kunnen storen. Als Verbunt met de zender twijfel kan zaaien over de toedracht van het ongeval, is dit zeer ontlastend.

Het ongeval met de bus in Eindhoven kan hierbij van groot belang zijn. Deze begon destijds bij het busstation vanuit de parkeerstand plotseling te rijden, boorde zich in de restauratie en verwondde daarbij negen mensen. De chauffeur is niet door justitie vervolgd omdat zij uitgaat van een technische mankement, hoewel dat nooit kon worden vastgesteld. Dezelfde bus was al eerder op hol geslagen. In september 1996 duwde hij bij een verkeerslicht twee auto's weg en in mei vorig jaar ging hij er in een wasstraat spontaan vandoor. Mogelijk is het elektronisch systeem dat aan het gaspedaal is gekoppeld van buitenaf beïnvloed, bijvoorbeeld door een draagbare telefoon. Maar proeven in het laboratorium leverden niets op. Slechts met waarden die in Nederland niet kunnen voorkomen, ging een lichtje op het dashboard van de bus branden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden