Eigenzinnig biertje vier eeuwen oud

Grolsch bestaat bijna 400 jaar, een mooie gelegenheid voor een tentoonstelling over het biermerk in Amsterdam. Het merk -marktaandeel: 15 procent -is eigenwijs en eigenzinnig.

,,Deze tentoonstelling vertelt drie geschiedenisverhalen: over bier, het merk en ons bedrijf“, legt Coen Thönissen van Grolsch uit. De tentoonstelling in de Beurs van Berlage, samengesteld door Onderneming en Kunst, neemt bezoekers mee naar de plaats waar de beschaving op aarde begon: Mesopotamië (in het Midden-Oosten). Ook toen werd bier gemaakt, van het geoogste graan. In de Beurs is een recept in spijkerschrift te bezichtigen.

Beursbezoekers kunnen ook bier brouwen, maar écht Grolsch krijg je niet in Amsterdam. Daarvoor heb je water uit Enschede nodig.

In een van de hoeken van het gebouw staat Dick Keetlaer, een grote Grolsch-liefhebber, samen met zijn verzameling Grolsch-producten. ,,De waarde schat ik op 13000 euro. Zo heb ik bijvoorbeeld het enige Grolsch-borrelglaasje en een Grolsch-tegeltje uit Amerika.“

Erik Hermida, de organisator van de tentoonstelling, meent dat Grolsch een bijzondere biersoort is, met een eigen imago. Dat blijkt onder meer uit de beugelfles, waar het bier nog steeds in wordt verkocht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden