Eigenwijze toneelbewerkingen

Weinig oude Grieken dit jaar, wel veel boeken als inspiratiebron voor theatermakers en een stevig aandeel van repertoiretoneel. De drang klassiekers naar eigen hand te zetten spat er vanaf dit seizoen. Houdt De Appel het met een bewerking van Euripides’ ’Bacchanten’ redelijk simpel, Ko van den Bosch en Ola Mafaalani maken bij Noord Nederlands Toneel brutaalweg zelf een klassieke tragedie met de blinde ziener en eeuwige bijfiguur, in de heldenrol: ’Teiresias’.

Weinig Shakespeares, wel liefst twee ’Hamlets’: een bewerking van Joeri Vos bij toneelgroep Oostpool en een bij De Utrechtse Spelen, die het eigen theater voor de gelegenheid ombouwt tot een donkerromantisch kasteel van Elseneur. Bij Orkater speelt én zingt Gijs Scholten van Aschat de titelrol van ’Richard III’, terwijl Koos Terpstra met ’Shakespeares strandfeest’ bij Het Zuidelijk Toneel als eigenzinnige theatermaker terugkeert op het podium. Bertolt Brecht is sterk aanwezig in zijn coproducties met componist Kurt Weill. Matthijs Rümke ensceneert ’Mahagonny Songspiel & De opkomst en ondergang van de stad’ als een muzikaal Stadsspektakel (Zuidelijk Toneel), Franz Marijnen regisseert de ’Driestuiversopera’ (Nationale Toneel).

Nationale Toneel pakt uit met ’Faust 1 & 2’ van Goethe. Bij Toneelgroep Amsterdam laat Ivo van Hove het hele ensemble aantreden in ’De Russen!’ Het uitroepteken suggereert dat schrijver/bewerker Tom Lanoye Tsjechovs werk net zo vermetel aanpakt als eens Shakespeare. Een eigenwijze benadering van Tsjechov belooft ook ’Zomergasten’ door het Vlaamse Stan. Productiebureau Hummelinck Stuurman start dit seizoen een 3-delig Tsjechovproject met ’De Meeuw’, geregisseerd door Gerardjan Rijnders.

Rijnders stort zich in ’Amazones’ op het leven van Leni Riefenstahl (Ro Theater). Opvallend is dat jonge regisseurs het werk van Rainald Goetz hernemen: Caitlin van der Maas regisseert ’Veldslagen’ (Frascati), Karin Netten ’Koliek’ (Toneelschuur/Ro Theater).

Herman Heijermans is present met ’De wijze kater’ (Het Toneel Speelt) en ’De Meid’, bij Bonheur door drie mannen gespeeld. Els Ingeborg Smits en Kees Hulst spelen het ruziënde echtpaar in het enige toneelstuk van J.J. Voskuil ’Mensenkinderen’.

Nieuw Nederlands werk is ’Modem’, een huiskamerkomedie over mens en digitale wereld van Frans Strijards, ’Mightysociety8’, een antimusical over populisme en entertainmentindustrie van Joeri Vos en Eric de Vroedt. ’Seks’ is een meermalen te bezoeken project op het snijvlak van theater en beeldende kunst van maakster Merel de Groot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden