Eigenwijs moordscenario dat lak heeft aan misdaadgenre

Schneider vs Bax

Regie: Alex van Warmerdam. Met Alex van Warmerdam, Maria Kraakman, Tom DeWispelaere, Gene Bervoets en Annet Malherbe.

***

Twee jaar nadat hij met 'Borgman' in de competitie stond in Cannes, is Alex van Warmerdam terug met een nieuwe film. 'Schneider vs Bax' heet zijn negende, en het is zo'n typisch, eigenwijs moordscenario dat maling heeft aan het reguliere misdaadgenre.

Zo is er een huurmoordenaar die de opdracht krijgt een schrijver om te leggen. Die huurmoordenaar heeft er helemaal geen zin in. Hij is jarig. Maar als hij hoort dat de schrijver een kindermoordenaar is, gaat hij op pad, richting het afgelegen meer en het wuivende riet, waar de schrijver een houten huisje heeft.

Dat van die kindermoordenaar is waarschijnlijk een verzinsel, maar dat doet er niet toe. Ter plekke vinden er allerlei (ver)wisselingen plaats, en duiken er steeds meer ongenode gasten op, als in een theaterstuk dat steeds voller wordt.

Het is goed om Van Warmerdam terug te zien in een dragende rol als Ramon Bax, de wiet rokende schrijver die zijn jonge vriendin de tent uitwerkt, voordat zijn neerslachtige dochter op bezoek komt, sterk gespeeld door Maria Kraakman als de vrouw die opleeft van het geschiet in het riet. Eindelijk actie. De scène waarin zij haar vader verwijt nog steeds aan de genotmiddelen te zitten, en waarin hij zegt depressief te worden van muesli, behoort tot de leukste, en haalde dan ook de trailer.

Verder is de film niet zo gul met de lach. Dat is jammer, want Van Warmerdam is een meester van de gortdroge terzijdes. Hij laat de woorden wel weer lekker rollen. In geen enkele Nederlandse film kan iemand zo goed 'lul' zeggen. Droog. Afgemeten. Raak. Behalve met woorden is Van Warmerdam op dreef met het uitbeelden van de zomer. Meer nog dan om het misdaad-plotje gaat het om het witte, uitgebleekte licht, om de zompige grond, en het geruis van riet. Zoals Vincent van Gogh korenvelden loom en traag kon laten oplichten.

'Schneider vs Bax' oogt daarmee wel minder ambitieus en veellagig dan Cannes-ganger 'Borgman'. Achter het moordscenario doemt het verhaal op van oude mannen met jonge vriendinnen, van relaxte vaders en gekwelde dochters die wraak nemen op al te handtastelijke grootvaders. Nare mannen. Onschuldige vrouwen. Een duim die aan gruzelementen gaat, en erger.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden