Eigentijds en transparant domein van auto's

Als een vos die zijn prooi aan de overkant van de weg beloerd staat de nieuwe garage/show room van Fiat langs de Enschedeseweg in Oldenzaal. De iets opgetilde glazen voorgevel helt onder een flinke hoek naar voren, alsof het gebouw op de passerende potentiële klanten wil duiken. Derk-Jan Huisman van Inbo Amsterdam ontwierp de garage als onderdeel van een grotere reeks Fiat-garages.

Van een echte Fiat-lijn is nog niet echt sprake, wel van een basisprincipe dat door de importeur van de Italiaanse auto wordt gesteund. Maar het blijft aan de individuele dealers om met de architect in zee te gaan en de uiteindelijke vorm van de garage te bepalen. Inmiddels staan al in Baarn, Heerlen, Boxmeer en nu ook Oldenzaal garages die door Huisman zijn ontworpen.

De afgelopen jaren zijn langs de snelwegen door heel Nederland kleine enclaves ontstaan met showrooms die allemaal grofweg in dezelfde hightech-stijl zijn gebouwd. Veel glas en een helder staalframe goed in het zicht, met een modernistische vormentaal als gevolg. Eigentijds, vlot, industrieel, technisch, het zijn de connotaties waarmee automerken zich graag associëren. Vooral BMW, Saab en Mercedes bedienen zich van deze stijl. En Smart natuurlijk, waarvan de wagentjes in elegante transparante torentjes langs de snelweg staan: een vooruitstrevend marketing-concept. De showroom is bij Smart ook werkelijk puur etalage. Bij de andere merken, en zeker bij Fiat, is er meestal een combinatie met een werkplaats.

In deze combinatie ligt het startpunt voor het basisontwerp van Derk-Jan Huisman. Werkplaats en showroom worden in zijn concept met een messcherpe lijn van elkaar gescheiden. In Baarn ligt de werkplaats als een sobere zwarte doos direct achter de open en transparante showroom. In Oldenzaal ligt de werkplaats onder de showroom, omdat het kavel te klein was om beide delen op één terrein op hetzelfde niveau te herbergen. Een gelukkige toevalligheid, waardoor de garage in Oldenzaal een krachtige identiteit heeft gekregen, vooral doordat de showroom lijkt te zweven boven het grasveld.

Een ander aspect is dat de showroom een oplopend dak heeft, waardoor de ruimte zich als een oog opent naar de buitenwereld die verleid moet worden. Zowel in Baarn als in Oldenzaal is er een oriëntatie op de omgeving. De garage in Baarn ligt op de hoek van een klein industrieterrein. De showroom kromt mee met deze hoek en leidt de bezoeker zo naar achteren, waar de entree is. Ook in Oldenzaal ligt de entree aan de achterkant. In beide gevallen is de voorpui daarmee helemaal het domein van de auto's die voor en achter het glas te pronk staan. Met een geprononceerde luifel, die bovendien een stukje uit de voorpui steekt, betrok de architect de ruimte voor de pui bij het deel erachter. Alsof het één geheel is, met de glaswand puur als weerscherm.

De garage in Baarn heeft nog een aardig extra element: een enorme deur in de achterwand van de showroom, fraai vormgegeven met een staalplaat die is geperforeerd -een regelmatig patroon van gaten. Iedere Fiat-koper krijgt de kans om zijn kersverse bezit letterlijk de showroom uit te rijden door deze deur. Zo'n feestelijk gebaar zie je niet vaak in de autobranche. Het maakt architectuur tot een wezenlijk onderdeel van de aanschaf van een auto. Huisman bespeelt dit proces met graagte in zijn garage-ontwerpen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden