Eigenaar stintfabriek: beslissing van de minister werd ons fataal

null Beeld ANP
Beeld ANP

Stint Urban Mobility uit Putten vraagt faillissement aan. ‘Het enige product dat we maken, de stint, heeft geen bestaansrecht meer. We hebben al vijf weken nul euro aan inkomsten’, zegt eigenaar Edwin Renzen.

“Deze week begint een nieuwe maand, met nieuwe rekeningen voor de huur, de lonen en het gas, die we niet kunnen betalen. Als ondernemer moet je een beslissing nemen op basis van feiten in plaats van een gevoel”, aldus Renzen.

De eigenaar van de stintfabriek wist vrijdag na een gesprek met investeerders dat een faillissement onontkoombaar was. “Het bedrijf had een riante financiële positie, de zaken gingen goed, maar plotseling was het gunstige groeiscenario weg. Ons wagenpark met stints ter waarde van 1,2 miljoen euro is teruggebracht tot schroot en de vooruitzichten dat we nog nieuwe stints gaan verkopen is nihil.”

Op 20 september kwamen vier kinderen om het leven toen een stint, een soort elektrische bakfiets, in Oss door nog onbekende oorzaak op een overgang door een trein werd aangereden. Een vijfde kind en de begeleider van het kinderdagverblijf raakten bij dat ongeluk zwaargewond. Sindsdien loopt er een onderzoek naar het ongeval, de veiligheid van de stint als vervoersmiddel en de wijze waarop de elektrische bakfiets in 2011 is toegelaten op de weg. Tot voor kort reden er zo’n 3500 stints rond in Nederland.

Twijfel

Hoewel een deel van die onderzoeken nog lopen, besloot verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen op 1 oktober om de stint van de weg te halen. Een eerste rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport, riep twijfels op over de veiligheid van het voertuig, vond zij. Dat besluit werd zijn bedrijf fataal, meent Renzen. Het heeft zelfs geen zin om te wachten tot donderdag, wanneer de rechter uitspraak doet in een zaak aangespannen door een gedupeerd kinderdagverblijf uit Almere dat weer met de stint de weg op wil. “Er is heel grote twijfel gewekt over de veiligheid van een voertuig waar kinderen in zitten. Of het nou waar is of niet, die twijfel neem je niet terug.”

In de afgelopen weken hoopte Renzen in overleg met het ministerie tot een oplossing te komen. De ondernemer probeerde aan te tonen dat de Stint wel veilig is en was bereid om waar nodig de stint aan te passen. Met deskundigen van de Universiteit Twente en de TU Eindhoven werkte de fabrikant aan eventuele technische mankementen. Ook wilde Renzen extra rijtrainingen en een bijhorend certificaat aanbieden, zodat bestuurders zich beter konden verzekeren.

Vorige week sprak Renzen voor het laatst met het ministerie, maar tot een overeenkomst kwamen de twee partijen niet. Het ministerie wil wachten op de uitkomsten van een onderzoek van kennisinstituut TNO, die rond de jaarwisseling worden verwacht.

Lees ook:

Tijdens de rechtszaak van kinderdagverblijf Het Kinderstraatje tegen het besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen om de stint voorlopig te schorsen, bleek dat het voertuig nog maanden niet de weg op gaat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden