Eigen label Filmfestival Rotterdam

Van onze filmmedewerker AMSTERDAM - Met de introductie van het eigen film- en videolabel 'Tiger Releases' neemt het International Film Festival Rotterdam een reeks initiatieven die verder reiktdan het festival zelf.

Directeur Simon Field kondigde gisteren in het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam aan dat het festival jaarlijks vijf films zal aankopen voor distributie in Nederland. De films worden uitgebracht in samenwerking met de distributietak van het Nederlands Filmmuseum. Ze komen ook op video uit en worden zo mogelijk op tv vertoond. Samenwerking tussen deze partijen bestond al langer, nieuw is dat het festival zich nu meer als inkoper gaat opstellen.

Het initiatief, financieel ondersteund door OC & W, kost 125 000 gulden. Het totale festivalbudget is zes miljoen. In het eerste jaar brengen Filmfestival en Filmmuseum vier films uit. De reeks begint volgende week met de Nederlandse premiere van 'Kids return' van de Japanse regisseur Takeshi Kitano. Kitano, een van Fields persoonlijke favorieten, is hier vooral bekend vanwege zijn originele gangsterfilm 'Sonatine'. Zijn nieuwste film gaat eind deze maand in première in Venetië. Later in het seizoen volgen 'Irma Vep' van Olivier Assayas, 'Conspirators of pleasure' van Jan Svankmajer en 'Frozen' van de Chinees Wang Xiaoshuai. Uit angst voor repercussies presenteerde hij zijn film dit jaar in Rotterdam onder het pseudoniem Wu Ming ('Geen naam').

Het festival, dat 'zijn uitstraling en invloed wil aanwenden op de filmvertoningscultuur in Nederland', zal ook samenwerken met de VPRO - nu al sponsor van de Tiger Awards Competitie - om de drie bekroonde films van jonge filmmakers kort na het festival in de bioscoop en op tv te vertonen. Tot nog toe gaan deze films meestal voor Nederlandse distributie verloren. Ook wil het festival films op video gaan uitbrengen, bijvoorbeeld de films uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika die zijn gemaakt met steun van het Huib Bals Fonds. Vanaf november is in zeven steden het educatieve programma 'Rotterdam Film Course' te zien, bedoeld om het publiek vertrouwd te maken met de kunstzinnige film.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden