Eigen etiket voor dadels en vijgen uit Israëlische nederzetting

Drie jaar lang hikte de Europese Commissie er tegenaan. Gisteren kwam dan eindelijk het verlossende woord: consumenten moeten voortaan op het etiket kunnen lezen of een product afkomstig is uit een Israëlische nederzetting in bezet gebied.

De misleidende aanduiding 'Israël', nu nog gebruikelijk, mag niet meer.

Het gaat vooral om vers fruit (dadels en vijgen), groenten en kruiden, maar ook om wijn, honing, olijfolie, eieren, kippenvlees en cosmetica. Concreet moet het etiket op deze producten voortaan iets vermelden als 'Westelijke Jordaanoever (Israëlische nederzetting)', of 'Golanhoogte (Israëlische nederzetting)'.

Het herkomstlabel 'Israël' mag alleen nog geplakt worden op producten uit het Israël binnen de internationaal erkende grenzen van vóór 1967, dus zonder het bezette gebied van de Westelijke Jordaanoever, de Golanhoogte en Oost-Jeruzalem.

De Israëlische rechts-nationalistische regering ziet de nieuwe richtlijn als een boycot en heeft daarom een reeks bijeenkomsten met de EU over dit onderwerp, maar ook over politieke kwesties en mensenrechten in de regio uitgesteld. Minister van energie, water en infrastructuur Yuval Steinitz spreekt zelfs van 'verkapt antisemitisme'. Onzin, bezweert de Europese Commissie. Het gaat slechts om het uitvoeren van de bestaande consumentenwet, en die schrijft nou eenmaal voor dat consumenten niet mogen worden misleid. De Palestijnse Autoriteit is verheugd over de richtlijn, omdat het Palestijns gezag over de bezette Westoever er impliciet mee wordt erkend.

Groot-Brittannië, Denemarken en België waren eerder al overgegaan tot het herkenbaar labelen van producten uit Israëlische nederzettingen. Andere EU-lidstaten twijfelden nog. Ze vroegen de Europese Commissie in 2012 om een heldere richtlijn, gebaseerd op bestaande wetgeving. Ook Nederlandse supermarkten hebben lang aangedrongen op uniforme regels. Ze namen in deze heikele kwestie liever niet zelf het voortouw.

De richtlijn is voor alle EU-lidstaten verplicht. Toch kan het nog maanden duren voordat de consument in de supermarkt iets ziet veranderen. Landen moeten zelf de nationale vertaling voor hun rekening nemen, en dat kost tijd.

Een reusachtige metamorfose wordt het overigens niet, want hooguit een paar procent van alle producten die Israël op de Europese markt afzet, komt uit een nederzetting in bezet gebied.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden