Eerst 5 gratis Deense kranten, nu nog 2

Problemen met de huis-aan-huis-bezorging en slechte advertentieinkomsten

In de hoogtijdagen van de 'krantenoorlog' in Denemarken, 2006-2007, waren er maar liefst vijf gratis kranten die concurreerden om de gunst van de lezers en de adverteerders. Krantenjongens in felle gele of oranje vesten verdrongen elkaar bij trein- en busstations en scholen. Bij stoplichten staken ze automobilisten kranten toe. Soms renden ze zelfs achter fietsers aan.

Het waren gloriedagen in het mekka van het gratis dagblad. Maar net als De Pers, de Nederlandse meeneemkrant die eind deze maand ten grave wordt gedragen, hebben de meeste Deense gratis bladen het loodje moeten leggen.

Het was destijds het IJslandse investeringsbedrijf Baugur Group die de eerste gratis landelijke Deense krant financierde, de Nyhedsavisen. In het begin lag niemand in de mediabranche wakker van het idee 'gratis krant'. Maar toen de IJslanders plannen maakten voor een oplage van een miljoen en bovendien wilde samenwerken met de Deense posterijen om de krant huis-aan-huis te verspreiden, moesten de bestaande Deense mediaconcerns wel reageren. Als tegenhanger lanceerden zij elk hun gratis krant.

Al snel sloten twee van die gratis kranten hun webredacties. Het was niet gelukt om genoeg lezers naar hun websites te lokken. In 2007, slechts acht maanden na de oprichting, legde het blad Dato (van Berlingske Media) als eerste het loodje vanwege tegenvallende advertentie-inkomsten. Een krap jaar later fuseerden de redacties van 24timer (van JP/Politikens Hus) met het al bestaande Metro.

Ook Nyhedsavisen kampte vanaf het begin met problemen. De huis-aan-huis distributie verliep niet zoals gepland. De Deense mededingingsautoriteiten keurden de nauwe samenwerking met de posterijen af. Door de lage werkloosheid bleek het moeilijk om genoeg krantenbezorgers te vinden; de 'landelijke' bezorging kwam niet verder dan de drie grote steden. Bovendien waren er veel klachten over bezorgers die de kranten niet netjes in de brievenbus stopten, zoals de Denen gewend waren, maar ze lukraak in het trappenhuis smeten. Stapels kwamen terecht in vijvers of op smeulende kampvuren in parken. Van de stickers van de consumentenbond 'Geen gratis kranten, alstublieft' werden in het eerste jaar van de krantenoorlog 200.000 verkocht.

In 2008, twee jaar na de oprichting ging ook Nyhedsavisen ter ziele. De IJslandse geldkas bleek leeg. De krant had in het jaar ervoor een verlies geleden van ruim 134.000 euro. Vorige maand stopte uiteindelijk ook Urban (van Berlingske Media), 87 medewerkers zijn ontslagen. De brutale krantenjongens van weleer zijn verdwenen. De lezer moet de twee overgebleven gratis kranten (de gefuseerde Metro en 24timer) zelf uit een bak pakken. Verwaaid en wel.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden