Eerlijk is eerlijk: De zelfrijdende auto gaat ook gewoon op voor het rijexamen

Een zelfrijdende auto van Google in Californië. Het voertuig haalt een maximale snelheid van 40 km/u.Beeld epa

Eerlijk is eerlijk: als die auto in z'n eentje de weg op wil, dan moet hij - net als de mens - eerst rijexamen doen. Hij moet zijn rijbewijs S halen, met de S van software.

Minister van verkeer Cora van Nieuwenhuizen(VVD) daagde de sector een half jaar geleden uit om met een plan te komen voor dat rijbewijs S. Drie organisaties zijn daarmee aan de slag gegaan: het CBR, van de rijbewijzen, de RDW, van de weg, en RobotTuner, een roboticabedrijf. Ze doen vandaag verslag van de voortgang, op de Nationale Rijschooldag.

In Wageningen, waar RobotTuner is gevestigd, rijden al autonome voeruigen. Maar ze mogen er nog niet op de openbare weg. Op veel plaatsen in de wereld wordt inmiddels proefgereden, op speciale terreinen én op de weg. Het is een kwestie van tijd, maar de zelfrijdende auto komt in het verkeer. Volgens de drie organisaties zal dat in stappen gebeuren: eerst op afgescheiden rijbanen, dan mischien alleen op de snelweg en pas later in alle straten.

De zelfrijdende auto zal de rijbaan niet overnemen; hij zal die tot in lengte van dagen moeten delen met de mens. En dus, zeggen de drie, moet hij reageren als een mens, of in ieder geval op een manier die voor mensen herkenbaar is.

Het idee is nu om dat in drie stappen te testen. De eerste is een verkeerssimulator, waarin het gedrag van de zelfrijdende auto kan worden vergeleken met een menselijke bestuurder. De tweede is een test op modelschaal. Net als in de eerste stap wordt hierin alleen de software van de zelfrijdende auto getest. In de derde en laatste stap moet de zelfrijdende auto dan werkelijk de weg op, mét een examinator, maar zonder de zenuwen van een menselijke rijkandidaat, als het goed is.

Lees ook:

Slimme auto's nemen ons leven over met de data die ze verzamelen

Snuggere software in auto's is handig, commercieel aantrekkelijk en gaat levens sparen. Maar het levert ook risico's op voor onze privacy. "De auto wordt dé grote databron."

De zelfrijdende auto dreigt ons met een gigantisch verkeersprobleem op te zadelen

De zelfrijdende auto maakt rijden zo gemakkelijk, dat files, vervuiling en druk op de openbare ruimte alleen maar toe zullen nemen, betogen Anne Knol van Milieudefensie en Ananda Groag van ShareNL. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden