Eerherstel voor de moeders van de blues

Is het machismo of luiheid? Volgens het in pop nostalgia gespecialiseerde blad Mojo kent de blues uitsluitend mannelijke vertolkers. De december-editie van dit invloedrijke muziekmagazine brengt een ode aan Led Zeppelin en verwijst op de cd-bijsluiter naar hun vroegste invloeden. Deze blues-compilatie met onder anderen Muddy Waters en Elmore James ontkent dat de blues vele vaders én moeders had.

Wederom worden bijvoorbeeld Bessie Smith, Ma Rainey en Memphis Minnie overgeslagen. Vooral de laatste verdient eerherstel. Met haar rauwe stem, ruwe (elektrische) gitaarspel en rudimentaire songs legde ze in de jaren dertig en veertig het fundament voor de Chicago blues. Daarom is de titel van 'First came Memphis Minnie' zo raak gekozen.

Producer Maria Muldauer, zelf een ster in het Amerikaane blues- en folkcircuit van de jaren zestig, trekt de verhoudingen weer recht. Met Bonnie Raitt, Rory Block, Phoebe Snow en Koko Taylor blaast ze de erfenis van Memphis Minnie nieuw leven in. "Can women sing the blues?" Jazeker, en hoe!

CD POP V.A.

First came Memphis Minnie (CRS)

¿¿¿¿

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden