Eensgezinde pioniersdrift

Het recent opgerichte pianoduo van Pauline Post en Nora Mulder is in Nederland verre van onopgemerkt gebleven. De pers was ronduit enthousiast en prees Pianoduo Post & Mulder, zoals het tweetal zich noemt, om zijn vurige spel en bijzondere programmering. Die geest waait ook weer in het theatrale 'De Nieuwe Kollektie', een 'program in progress' waarmee het ensemble vanaf vanavond op de bühne staat.

Toen Pauline Post en Nora Mulder een tijdje terug drieëntwintig Nederlandse componisten benaderden met de vraag een nieuw werk voor hen te schrijven, verwachtten ze dat hoogstens vijf van hen zouden toezeggen. Dat pakte anders uit, want iedereen bleek enthousiast over de ideeën van het duo. Inmiddels zijn al dertien stukken voltooid, die samen met de nog te verschijnen werken de komende twee jaar in verschillende combinaties ten gehore zullen worden gebracht. De concerten varen onder de vlag 'De Nieuwe Kollektie', waarbij de twee pianisten afwisselend worden versterkt met zangers, acteurs, video's en elektronica.

,,Wat op dit moment veel gebeurt, is dat er een thema wordt bedacht waarbij alle componisten zich aan een onderwerp moeten houden'', antwoordt Nora Mulder op de vraag hoe ze die drieëntwintig toezeggingen kan verklaren. ,,Dat willen de meeste componisten niet. Wij hebben eigenlijk als enige eis gesteld dat er een theatraal aspect aan de stukken vast moest zitten. De rest hebben we aan de componist overgelaten. Daarbij komt nog dat veel componisten graag voor pianoduo willen schrijven, of soms zelfs nog een stuk hebben liggen dat op uitvoering wacht.''

De open formule leverde een bonte verzameling werken op, waarin voor het merendeel jonge componisten uit verschillende hoeken van de Nederlandse muziek vertegenwoordigd zijn. Die pioniersdrift lijkt een handelskenmerk van Post & Mulder. Ook op hun vorig jaar verschenen debuut-cd 'Private Collection' (BV Haast 9908) spelen relatief onbekende toondichters zoals Maarten van Norden, Eric de Clerq en Huba de Graaff een hoofdrol. Pauline Post zegt hierover: ,,Voor de cd hebben we componisten die we kenden gevraagd een werk te schrijven voor twee piano's. We wilden ook één stuk opnemen dat ouder was. Dat is 'Perspektiven' van Bernd Alois Zimmermann geworden, een minder bekend werk van deze Duitser. 'Two pianos' van Barbara Monk Feldman hadden we al eens gespeeld op het Festival Nieuwe Muziek in Middelburg. Daarvan wisten we dat het ook goed op de cd zou passen. We wilden bovendien ook wat variatie aanbrengen met dit zachte en klankrijke stuk.''

Pauline Post en Nora Mulder ontmoetten elkaar in 1996 tijdens een masterclass van de pianist Claude Helffer. De Gaudeamus Muziekweek nodigde de twee kort daarna uit een werk te spelen van de Spaanse componist Jésus Torres. Post: ,,We waren toen nog niet van plan een duo te vormen, maar vanaf dat concert zijn we wel samen verdergegaan. Onze manier van werken bleek erg overeen te komen en de samenwerking beviel goed.'' Mulder: ,,We zijn het vanaf het begin eens geweest over het repertoire. Als één van beiden een stuk niet wil spelen, dan gebeurt het niet. Daar komt bij dat we wat muzikale smaak betreft eensgezind zijn. We komen er dus altijd wel uit.''

De 'Nieuwe Kollektie' sluit in zijn opzet goed aan bij de 'Private Collection' op de cd. Het grote verschil is hier de toevoeging van regisseur Dennis Rudge, zangeres Roswitha Bergmann, acteur/trompettist Boy Raaymakers en live elektronica. Dat is ,,leuk en heel anders werken dan je alleen als duo doet'' zegt het tweetal, dat overigens al eerder in theaterproducties optrad. De 'Nieuwe Kollektie' lijkt wat dat betreft wel wat op een werk dat Post en Mulder vorig seizoen speelden. Mulder: ,,Dat was een persiflage op de zusjes Labeque, waarin we overdreven moeten acteren. Op een gegeven moment moeten we op de piano gaan liggen en dan ondersteboven spelen. Het is behoorlijk humoristisch; we merkten dat het publiek dat leuk vond. Dat betekent niet dat we voor ons nieuwe programma alleen maar lollige stukken hebben gekozen. We doen ons best om een concert zo afwisselend mogelijk te maken, en trekken daarmee ook een ander soort bezoekers dan alleen moderne-muziekgangers. In de gesprekken die we achteraf met mensen voeren, merk je dat iedereen wel een ander favoriet werk heeft, en uit nieuwsgierigheid komt luisteren naar de rest van het programma.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden