Review

Een zonniger humeur kreeg wethouder Spigt in zijn werkkamer dankzij kunstenares Diana van Hal.

Het cultuurbeleid in Dordrecht zou wel eens een stuk vrolijker en kleurrijker kunnen worden, nu de verantwoordelijke wethouder Hans Spigt (PvdA) zijn werkkamer in het Stadskantoor heeft laten inrichten door kunstenares Diana van Hal.

Haar schilderijen, grafiek en linoleumsneden hebben zulke warme, stralende kleuren dat een gemiddeld mens daar al gauw een zonniger humeur van krijgt. Bij de openstelling van de kunstkamer bleek in ieder geval al enig effect op de kledingkeuze van de wethouder, die zich ondanks het gure weer in een zomers lichtblauw pak met heftig groen overhemd had gestoken. De kleur van het hemd harmonieerde ook nog eens fraai met de vergadertafel, die door Diana van Hal is beschilderd met een frisgroene onderlaag met daarop okergele West-Afrikaanse patronen.

Dat West-Afrika een belangrijke inspiratiebron is voor deze kunstenares, blijkt ook uit de schildering van vijf bij zeven meter die ze op het plafond van de kamer aanbracht. De kleur blauw voert de hoofdtoon met daarop gele patronen die terug te voeren zijn op de West-Afrikaanse vormtaal. Kunstenaar Jan Stigt ontwierp het lichtobject, dat associaties oproept met veren hoofdtooien.

De kunstkamer is een idee van de wethouder, die na zijn benoeming niet echt vrolijk werd van het gedateerde interieur van zijn werkvertrek. Hij vroeg het Centrum voor Beeldende Kunst (CBK) om Dordtse kunstenaars een ontwerp te laten maken. Zeventien kunstenaars reageerden, van wie er drie werden uitgekozen om de kamer bij toerbeurt in te richten. De kunstkamer blijft steeds een jaar in gebruik. De kosten (10000 euro per kamer) worden gedeeld door de gemeente en het CBK.

Het spits werd afgebeten door Nico Parlevliet, die vanuit de kamer van de wethouder (op de zevende etage) het uitzicht op de stad fotografeerde. Die foto's vergrootte hij uit en hing ze vervolgens ondersteboven op aan de wanden.

Zo'n honderdvijftig burgers hebben het afgelopen jaar een bezoek gebracht aan de kunstkamer, die op dinsdag twee uur open is voor het publiek, zónder wethouder, want die vergadert dan elders. De meeste bezoekers reageerden enthousiast. 'Prachtig, prachtig', staat er regelmatig in het logboek dat is aangelegd. 'Nu ook nog het beleid op zijn kop', reageerde een bezoekster gevat. Maar uit het logboek blijkt ook dat niet iedereen 'ondersteboven' was van de fotografische vergezichten van Parlevliet. 'IJskoud en onpersoonlijk, gatverjassies', schreef een bezoeker. Een amateurfotograaf vroeg zich af wat het 'nut' was om op deze manier naar de stad te kijken.

De wethouder zelf ervoer het verblijf in de fotokamer als prikkelend: ,,Hoe kan ik de wereld veranderen door er anders tegen aan te kijken?'' Maar hij is misschien nog tevredener met de kamer die Van Hal voor hem inrichtte. ,,De vorige kamer was wel wat benauwender door die foto's. Dit is vrolijker.'' Hij is het niet eens met de opmerking van het hoofd financiën dat het een 'leuke, maar migraine opwekkende kamer' is.

De kunstkamer van Diana van Hal legt nadrukkelijk een relatie met andere culturen die ook in Dordrecht breed vertegenwoordigd zijn. Met name de Antilliaanse gemeenschap van Dordrecht is omvangrijk.

Met vooruitziende blik heeft de wethouder Anja de Jong als derde kunstenaar ingeschakeld. Haar 'kamer op reis' in het teken van in- en uitpakken is volgend jaar aan de beurt en zal de wethouder er elke dag aan herinneren dat het verkiezingsjaar nadert en hij misschien ook zijn boeltje moet inpakken en wegwezen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden