Een wereldstad zet je op de kaart met een sitcom

New York is populair door de films en series die er spelen. Steden zoals Rotterdam kunnen ervan leren: maak een 'Friends' bij de Euromast.

De twee grootste steden van Nederland zijn als twee broers: voortgekomen uit dezelfde bron, maar altijd met elkaar in concurrentie. Zoals het echte broers betaamt, vertonen de twee steden overeenkomsten, maar verschillen ze ook enorm van elkaar: Rotterdam is urban en modern, Amsterdam klassiek en statig.

Amsterdam is een stad die 'af' is, Rotterdam zit in zijn tweede puberteit en is nog lang niet af. Rotterdam is eigenlijk een rebel, tegendraads en stoer, met littekens op meerdere plekken. Omdat Rotterdam in de verschillende vergelijkingen, qua imago, sociale indexen, veiligheidsonderzoeken, leefbaarheidsmetingen, kunst en cultuurontwikkeling enzovoort meestal het onderspit delft tegen Amsterdam, gaat dit stuk over Rotterdam.

Rotterdam 1.0 kon worden omschreven als een havenstad die na het bombardement en de wederopbouw haar imago als stoere rauwe stad neerzette, vol met nuchtere inwoners en een niet-lullen-maar-poetsen-mentaliteit. Dit imago was ijzersterk, geen marketingbureau had het steviger kunnen neerzetten. Want zelfs nu de stad aan het veranderen is, is dit 'verouderde' beeld nationaal en internationaal op het netvlies geëtst.

Er is echter al enige tijd sprake van Rotterdam 2.0. Niet meer alleen met een wereldhaven, maar ook met ruimte voor kunst buiten de geïnstitutionaliseerde paden en vernieuwende architectuur. Met een steeds groter wordende jonge en urbane bevolking van zeer diverse afkomst heeft Rotterdam een kosmopolitisch DNA gekregen. Net als Amsterdam behoort Rotterdam tot de meest multiculturele steden ter wereld. Wordt het niet tijd om dit te gaan branden?

De campagne 'Rotterdam Durft', gestart in 2004, moest het stadsimago en de beeldvorming in Nederland én in de stad zelf een boost geven. Het is nu tijd een stap verder te gaan: de stad internationaal neer te zetten, niet alleen als havenstad, maar als diverse, multiculturele stad met een unieke urbane energie. Volgens sociologe Saskia Sassen (Sociologie Magazine, juni 2012) is dit absoluut de moeite waard: meer dan de helft van de wereldbevolking woont in steden en multinationals richten zich eerder op steden dan op staten. En Rotterdam is beetje bij beetje, steentje voor steentje, een wereldstad.

Als het om citymarketing gaat, kan iedere stad veel leren van de ultieme city: New York. Denk aan al die series en films over New York. Je beseft pas hoezeer we in Nederland opgroeien met New York City als taxichauffeurs met een migrantenachtergrond je verdwaasd aanstaren als je enthousiast over het hotel uit 'Coming to America' of de fontein uit de serie 'Friends' begint. Aan de andere kant van de wereld kennen we New York soms beter dan de Newyorkers zelf.

Omgekeerd is de Rotterdamse diversiteit in New York niet erg bekend. Natuurlijk heeft dat ook te maken met het egocentrisme en de onze-stad-is-de-wereld-houding die veel New Yorkers eigen is, maar de hoogst verbaasde vraag van enkele New Yorkers of ik the only brown person ben in Rotterdam geeft te denken.

De kunst afkijkend van New York zou Rotterdam het volgende kunnen doen: een wekelijkse comedyserie over een groepje dertigers produceren woonachtig in het centrum van de stad, met een vaste hangplek nabij het Euromastpark (à la 'Friends'). Verder kan een beroemde zangeres uit Rotterdam-Zuid, een album genaamd 'Roffa 5314' uitbrengen (postcode van Rotterdam-Zuid) om zo de trots van het stadsdeel te voeden en tegelijkertijd de stad bekend te maken (Jennifer Lopez met het album 'On the 6', metrolijn naar the Bronx).

Voorts kan de Maastoren op de Kop van Zuid (het hoogste gebouw van Nederland) het decor vormen van een comedy met een kind in de hoofdrol dat per ongeluk wordt vergeten ('Home Alone') en kan er een film worden gemaakt over een prins uit de binnenlanden van Suriname die undercover als medewerker bij de McDrive op zoek gaat naar zijn droomprinses ('Coming to America'). Deze initiatieven moeten dan wel wereldwijd uitgezonden worden. Daarbij kan de diversiteit van de Rotterdamse bevolking, met naar schatting meer dan 170 verschillende afkomsten, prima worden benut.

Maar natuurlijk is Rotterdam inventief en eigenwijs genoeg om haar eigen creatieve draai te geven aan de citymarketing. Haar slogan luidt niet voor niets: Rotterdam durft!

Dit is deel 3 in een serie over de aantrekkingskracht van wereldsteden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden