Een ware overdaad aan sterren

In Cannes bereikt de obsessie met het sterrendom nieuwe hoogtepunten.

Sterren: Cannes kan er geen genoeg van krijgen. Op de rode loper of op het doek. De beroemde Engelse landschapsschilder William Turner is tot leven gewekt door Mike Leigh, met Timothy Spall als de grommende en brommende kunstenaar lonkend naar de prijs voor de beste acteur. De Duitse schrijver Heinrich von Kleist droomt ervan om zelfmoord te plegen in 'Amour Fou', van de Oostenrijkse Jessica Hausner. Van de Franse mode-ontwerper Yves Saint Laurent is binnen korte tijd een tweede biopic in omloop gebracht, geregisseerd door Bertrand Bonello, met de heilig verklarende titel 'Saint Laurent'.

Ook arthouse-regisseurs die voorheen opzien baarden met hoofdrollen voor onbekende acteurs en amateurs lijken gezwicht voor de ster. De Belgische gebroeders Dardenne die in Cannes al twee Gouden Palmen wonnen (voor 'Rosetta' en 'l'Enfant') strikten voor hun nieuwe film 'Deux Jours, Une Nuit' de Franse Oscarwinnares Marion Cotillard. Bij de première werd ze de hemel in geprezen voor haar rol als ontslagen werkneemster die er alles aan doet om haar werk terug te krijgen.

De Argentijnse Lisandro Alonso die met de oerwoudfilm 'Los Muertos' ooit zijn grote doorbraak beleefde in Cannes, keerde deze week terug met 'Jauja', een verstilde zoektocht naar het paradijs, met de Deense held Viggo Mortensen in de hoofdrol. De Franse regisseur Michel Hazanavicius (die van Oscarwinnaar 'The Artist') maakte zijn film in Tsjetsjenië met Annette Bening. Voor Tommy Lee Jones geen western zonder Hilary Swank. Voor Matthieu Amalric geen film zonder Mathieu Amalric. En als er in 'Le Meraviglie' van de Italiaanse regisseuse Alice Rohrwacher een fee met engelenhaar nodig is, dan wordt ze natuurlijk gespeeld door Monica Bellucci. Ondanks het kleine rolletje was niet Rohrwacher maar Bellucci - 'la bombe Italienne!' - de ster van de persconferentie.

In de Amerikaanse competitiefilm 'Foxcatcher' van Bennett Miller zien we ook de zucht naar roem en rijkdom, geld en macht. In het op ware gebeurtenissen gebaseerde drama denkt een Amerikaanse miljonair olympisch goud te kunnen kopen door een jonge worstelaar en voormalig olympisch kampioen in te palmen. De miljonair wordt gespeeld door de Amerikaanse komiek Steve Carrell - nu al genoemd voor de Oscars 2015.

Bijtende satire?

Spannend natuurlijk dat de Canadese regisseur David Cronenberg - die deze zomer een groot retrospectief krijgt in het Eye Filminstituut in Amsterdam - die sterrengekte wel even onder handen zou nemen in zijn Hollywoodportret 'Maps to the Stars'. Eindelijk een beetje ironische reflectie. Of bijtende satire wellicht?

Jawel hoor, het portret van Julianne Moore als de Hollywoodactrice op retour die er alles aan doet om in de schijnwerpers te blijven, heeft zeker zijn momenten. De massage- en yogaverslaafde neurotica die haar 'personal assistant' de huid vol scheldt, op de achterbank neukt met haar chauffeur (Robert Pattinson) en danst van vreugde als het kind van haar grootste concurrent in het zwembad verdrinkt (en zij dus de rol krijgt) is messcherp en roetzwart. Het boek waarop het script is gebaseerd is echter al zo'n twintig jaar in omloop, waardoor het 'sterren schieten' ook iets ouderwets heeft, en iets makkelijks. Zo goed als Robert Altmans 'The Player', die geweldige satire over de moordzuchtige Hollywoodbaas Griffin Mill, wordt het niet. Ook Sofia Coppola was vorig jaar met 'The Bling Ring', over een stel pubers dat gaat inbreken bij de sterren, meer op dreef.

Is die 'celebrity-cultus' typisch voor nu? Regisseur Cronenberg helpt ons tijdens de persconferentie uit de brand: "De Kardashians bestonden ook al in de tijd van de Farao's". 'Maps to the Stars' is volgens de Canadese regisseur niet alleen een film over Hollywood. "Het gaat ook over Silicon Valley en over Wall Street", aldus Cronenberg. "Het gaat over mensen die desperaat zijn, ambitieus, angstig en hebberig, en die kom je overal tegen."

Dat je de rode loper in Cannes ten slotte ook kunt gebruiken voor een andere boodschap, begreep Salma Hayek. De actrice greep een middag gewijd aan de animatiefilm aan om temidden van het klatergoud te herinneren aan de 300 ontvoerde meisjes. Ze stak een bordje omhoog met de tekst 'Bring back our girls'.

En dan was er dit weekend - buiten het competitieprogramma om - nog die film over 'celebrity' Dominique Strauss-Kahn. 'Welcome to New York' van de Amerikaanse regisseur Abel Ferrara gaat over DSK en het kamermeisje. En dat is nog maar de helft van de opwinding. De voormalige IMF-topman die in 2011 werd opgepakt omdat hij een New Yorks kamermeisje zou hebben aangerand, wordt gespeeld door Gérard Depardieu, in Frankrijk goed om de complete boulevardpers te laten uitrukken.

Seksspeeltjes

Een vulgaire hype werd de vertoning van de DSK-film al genoemd. Journalisten kregen als cadeau een tas gevuld met condooms, viagra en seksspeeltjes. Ook waren er waterpistolen gevuld met nepsperma. Depardieu is in de film in zijn blootje te zien, in ellenlange seksscènes ('nee, nee, het is geen porno', aldus Depardieu in Cannes). Om juridisch gedoe te voorkomen, wordt er in de film wel een andere naam gehanteerd: Devereaux, maar dat het om DSK gaat, is zonneklaar. Depardieu speelt een internationale financier die lonkt naar het Franse presidentschap maar zijn seksuele driften niet onder controle heeft. Ondanks de 'disclaimer' kreeg Ferrara daags na vertoning van zijn film in een strandtent in Cannes wel degelijk een advocaat op zijn dak. De Fransen smullen van de rel, en kunnen de film ook direct op Video-on-Demand bekijken. Slimme stunt.

Het lijkt ondertussen wel of de biopic in Cannes opnieuw wordt uitgevonden. Te beginnen met de openingsfilm over Grace Kelly, gespeeld door Nicole Kidman, een film die overigens behoorlijk aan flarden is geschoten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden