Eén verkeerde klik en je zit vast aan een abonnement

Stichting gaat zwendel met ringtones, filmpjes en spelletjes aanpakken

Iedereen die een mobiele telefoon heeft, kent ze: bedrijven die je lokken met een quiz, een iPad-verloting, een mooie cursus, een grappig filmpje of een hippe ringtone. Maar als je daarop klikt, en je enkele schermen verder 'akkoord' verklaart met de voorwaarden, zit je plotseling vast aan een abonnement van 5 euro per week, dat keer op keer wordt verlengd.

Maandelijks gaan zo duizenden mensen het schip in, blijkt uit onderzoek van Trouw. Alleen al een frauduleuze wervingscampagne waarbij mensen zonder het te weten een abonnement afsloten door op een kerstkaart te klikken, leverde in januari in een maand al vijfduizend abonnees op. Aangezien wordt afgerekend via de telefoonrekening, kan het maanden duren voordat mensen beseffen dat zij het abonnementsgeld betalen. En heel vaak, zeggen ouders, zijn het hun kinderen die op een slinkse manier een abonnement in zijn gerommeld. Terwijl kinderen onder de zestien zonder toestemming van hun ouders niet eens een abonnement mogen aangaan.

Om consumenten bewuster te maken dat zij daadwerkelijk iets kopen, grijpt de stichting die deze diensten reguleert nu in. De 'Akkoord'-knop bij de voorwaarden wordt per 13 juni vervangen door een knop 'Betalen'. In de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten werken alle telecomproviders samen met betaaldiensten en met sommige aanbieders van content zoals filmpjes, ringtones, spelletjes en cursussen in een poging problemen in de markt te voorkomen.

De stichting onderzoekt ook of aanbieders zich aan de gedragscode houden. Ze corrigeert hun werkwijze tientallen keren per maand, bijvoorbeeld als schermen niet de juiste informatie bevatten, waarschuwingen in te klein lettertype worden weergegeven of als cruciale teksten door de gebruikte kleur wegvallen tegen de achtergrond.

Maar de zelfregulering in de branche vertoont in praktijk hiaten, blijkt uit het onderzoek van Trouw. Zo blijkt bijvoorbeeld Mistral International Ltd - van Mr.App, dat nu al maanden via advertenties aanbiedt Spotify te downloaden of WhatsApp te upgraden - helemaal niet te zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel op Curaçao, zoals het beweert. Van een andere aanbieder, Mobile Academy uit Doebai, blijft volstrekt onduidelijk wat de inhoud is van de cursussen die ze aanbieden - wat verplicht is voordat iemand een abonnement kan aangaan. Volgens Judith Thompson-Sepmeijer, voorzitter van de stichting en werkzaam bij T-Mobile, is vanaf september elke content-aanbieder die actief wil zijn op de Nederlandse markt, verplicht om zich te registreren bij de stichting. "Zo wordt voorkomen dat bedrijven niet te achterhalen contactpersonen hebben."

DE VERDIEPING

Klik aan voor zwendel

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden