Een vergelijkbare polis graag, maar dan wel goedkoper

Bij een voordeel van 27 euro per maand stapt de meerderheid van de cliënten over

Slechts 1 op de 17 mensen wisselt dit jaar van zorgverzekeraar. Ook de groei van goedkope polissen (met hoger eigen risico, minder aanvullende dekking of minder zorgverleners waar men terecht kan) valt tegen. Wat is er aan de hand? Antwoord op vijf vragen.

De zorgverzekering moest een markt worden. Is dat eigenlijk wel gebeurd?

"Er is in elk geval sprake van prijsconcurrentie", concludeert Judith De Jong van het Nivel, het onderzoeksinstituut voor de zorg. "Alleen al de dreiging dat mensen kunnen overstappen, zorgt ervoor dat verzekeraars letten op hun prijs. Door die dreiging is dit jaar ook de basispremie overal omlaag gegaan." En een verzekeraar die de basispremie laat dalen - die blijven mensen sneller trouw."

Waarop kunnen verzekeraars dan concurreren?

De Jong bevraagt regelmatig een panel van mensen met een zorgverzekering. Als die zouden willen overstappen, kijken ze inderdaadallereerst naar de prijs. Maar daarna ook meteen naar de inhoud van het pakket. Ze willen het liefst een vergelijkbare polis, en flink goedkoper. Pas bij een voordeel van 27 euro per maand stapt de meerderheid over. Dat is een flink bedrag op een polis van bijvoorbeeld 90 euro.

Waarom nemen mensen niet massaal een goedkopere polis?

Een hoger eigen risico of een pakket zonder bijvoorbeeld de tandarts is interessant voor wie nooit naar de dokter moet. Deze polissen groeien nog wel en worden vaker gekozen door jonge, nieuwe verzekerden. Maar val je dan van de fiets of blijkt die tand toch verrot, dan kan je dat zomaar 500 euro kosten. Een apart verhaal is de selectiepolis - dan betaal je maandelijks iets minder en kun je voor bepaalde ingrepen maar bij een beperkt aantal ziekenhuizen terecht. Die polis groeit wel, maar minder dan verwacht. Ook deze optie is interessant voor jonge mensen zonder klachten. Maar ook niet altijd, zegt De Jong. "Nabijheid van het ziekenhuis is belangrijk. Voor een eenmalig bezoek misschien minder, maar als men vaker op controle moet wel."

Gaat nabijheid boven kwaliteit?

Verzekeraars zeggen contracten te sluiten met zorgverleners die beter zijn - bijvoorbeeld ziekenhuizen waar minder complicaties voorkomen. Voor consumenten is dat moeilijk in te schatten, zegt De Jong. "Die weten vaak niet welke zorg ze het komend jaar nodig hebben, en evenmin waar daarvoor de beste behandelingen worden gegeven. Bovendien willen ze best advies van hun verzekeraar, maar niet al te dwingend. Als de huisarts een behandelaar aanraadt die geen contract heeft met de verzekeraar, zijn veel mensen bereid extra kosten te maken om daar toch terecht te kunnen."

Zorgen verzekeraars eigenlijk wel voor lagere zorgkosten?

Achter de schermen is een ware strijd aan de gang tussen verzekeraars en zorgverleners. Hele groepen zelfstandigen zoals de fysiotherapeut en de psychotherapeut krijgen lagere uurtarieven aangeboden - en schikken zich daar vaak morrend in. Privéklinieken lopen het risico al hun inkomsten kwijt te raken omdat de verzekeraar niet is overtuigd van hun kwaliteit. Dat geldt ook voor ziekenhuizen, hoewel een instelling met een flinke groep patiënten meer tegenwicht kan bieden, want verzekeraars willen al die patiënten ook niet kwijt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden