Een varende thermometer

Wie nog nooit met de Sprinter naar Hoek van Holland is geweest heeft nog twee zomers en dan is het afgelopen. Ja, niet met de zomers hopelijk, en ook niet met Hoek van Holland, maar wel met deze NS-dienst. De Hoekse Lijn wordt vanaf 2017 een metrolijn, dan neemt de RET, de er-ee-tee, de boel over. Het Rotterdamse metronet is dan voorlopig klaar. Er zijn wel plannen om een aftakking te maken bij Kralingse Zoom, onder de Maas door richting Zuidplein en dan zo, hup, naar de Waalhavens. Maar dan moet dat nieuwe Feyenoordstadion er wel eens komen en de World Expo 2025 ook. Zou mooi zijn, als dat lukt. Rotterdam heeft een reputatie hoog te houden, van gedurfde visioenen, en het daadwerkelijk uitvoeren daarvan. Geen woorden. Maar eerst die Hoekse Lijn maar eens.

Die leidt nu in wezen al naar de RET. Want die doen in rails, dat weet iedereen, en in rubber banden, dat weet ook iedereen. Maar dat ze ook handelen in waterverplaatsing, dat weet nog bijna niemand. "Het is gewoon ov", zegt matroos Eugene, "en het voelt wel als werken voor de RET, alleen wij maken er iets extra's van."

We mogen vandaag mee met de schipper en de matroos van de Fast Ferry. Binnen 40 minuten van Hoek van Holland naar de Maasvlakte en Europoort, belooft de folder, dus dat moeten we eens eventjes controleren.

Dat 'extra's' blijkt al als we de Nieuwe Waterweg opvaren (Ziet u wel? Een waterwég, zo anders dan een bus is het niet). Een van de drukste vaarroutes van de wereld, nog altijd. "Dames en heren, als u zometeen rechts kijkt, dan ziet u zeehondjes", roept Eugene om. En verdraaid, wat schattig. Zeehondjes. Langs de drukste waterweg van Europa! "Jaja", zegt Eugene, "Wij zitten hier in het mooiste kantoor van Nederland." Daarnaast is deze veerpont een varende thermometer, zo leren we.

"Hier kunnen we in één oogopslag zien of het goed of slecht gaat met de economie. Niet alleen de economie hier, maar misschien wel die van de hele wereld." De matroos en de schipper zien dat bijvoorbeeld aan de kades. Zijn die leeg, dan weten ze hoe laat het is. Eugene wijst op een enorme terminal waar grote schepen liggen aangemeerd. China, zegt hij. Land in opkomst. Een hele eigen terminal. Was vroeger niet zo. Volgens hem gaat het nu goed met de economie. We zien toch hoe druk het is?

De thermometer vaart verder. Hij doet soms drie en soms vier haltes aan. Er stappen vooral fietsers in. De Fast Ferry sluit precies aan op een ANWB-fietsroute. 's Ochtends gaan er vooral werklui mee, die moeten naar hun baan op het nieuwe beloofde land, de Tweede Maasvlakte. Verder fietsers, dagjesmensen of scholieren. De schipper heeft geen tijd om te praten, of geen zin, dat kan ook. Vermoedelijk heeft hij het te druk met het luisteren naar de scheepsradio, die voortdurend posities doorgeeft van alle schepen op de vloeibare snelweg. Je zit zo op zo'n grote jongen, die 18.000 containers kan dragen. Eindpunt bereikt binnen 40 minuten. Ahoi, temperatuur gemeten.

(Wim Boevink is deze week afwezig)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden