Een uur langer turnen, tikkertje of trefbal

Het is een onopvallend zinnetje in het regeerakkoord, ergens onderaan op pagina 24. 'Het kabinet streeft naar meer gymlesuren per week in het primair onderwijs', staat er. Minstens drie uur per week moeten basisschoolleerlingen in de gymzaal staan, vindt het nieuwe kabinet. Nu is twee uur de norm.

Cees Klaassen, oud-gymleraar en tegenwoordig directeur van de Koninklijke Vereniging voor Leraren Lichamelijke Opvoeding (KVLO), ziet dat wel zitten.

U staat vast te juichen.
"We zijn er inderdaad blij mee. Gymles is heel belangrijk voor jonge kinderen. Ze leren springen, balanceren, vallen en opstaan, maar ook balsporten en samen spelen. Dat zijn motorische basisvaardigheden die een kind nodig heeft in zijn leven. "Als je die vaardigheden goed onder de knie hebt, heb je meer zelfvertrouwen om een sport te gaan beoefenen en is de kans groter dat je de rest van je leven actief blijft."

Nu moeten kinderen twee uur per week gymmen. Is dat te weinig?
"Zelfs als de kinderen die twee uur gymles zouden krijgen, is het te weinig om ze echt goed te leren bewegen en tegemoet te komen aan de natuurlijke behoefte om te bewegen.

"Als je alle kinderen in Nederland een gezonde basis wilt geven, moet je daarin willen investeren. Het feit dat het kabinet dit thema belangrijk vindt, zie ik als een hele winst."

Kunnen scholen die drie uur wel waarmaken zonder vakleerkrachten? Groepsonderwijzers geven nog altijd de meerderheid van de gymlessen. Dat leidt tot roosterproblemen.
"Dat klopt. Die docenten moeten sinds 2005 wel hun gymbevoegdheid hebben, maar heel specifieke kennis en vaardigheden over veiligheid, anatomie, fysiologie en de verschillende niveaus van kinderen beheersen de meesten niet. Een vakleerkracht, die een hbo-opleiding tot gymleraar heeft gevolgd, weet dat wel. Daarom willen we ook nog altijd naar honderd procent vakleerkrachten. Maar ja, dat kost geld en ik heb nog niet kunnen achterhalen welk bedrag dit kabinet beschikbaar stelt."

Wat zouden de groepsleerkrachten beter kunnen doen?
"Het gaat er niet om dat zij de kinderen vermaken tijdens de gymles, maar dat kinderen er wat van leren. Je kunt ze wel een uur lang laten buiten spelen of alleen laten apenkooien, maar daar leren ze niets van.

"Wat ook zou helpen, is een leerlingvolgsysteem. Daarin houd je bij of een kind tijdens een sprong al een draai kan maken. Dan weet je precies hoever een kind is en waarmee je het kunt helpen."

Hoe ziet uw ideale basisschoolgymles eruit?
"Ik weet niet of u dat vroeger heeft meegemaakt, maar je had tijdens de gymles wel eens een activiteit waarbij je lang aan de kant zat of in de rij moest staan voordat je weer aan de beurt was. Denk aan trefbal of een springoefening.

"Heb je tegelijkertijd drie oefeningen, dan kunnen alle kinderen meedoen en doordraaien. Eén groepje springt over de kast, één groepje balanceert op een grote bal en eentje speelt handbal. Dan komen kinderen thuis en zeggen ze: 'Pap en mam, kijk eens wat ik kan!' Daar gaat het om. Een kind wil leren wat anderen al kunnen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden