Een unieke komische New Yorkse verteller

Whit Stillman. Goeie naam voor een regisseur die een van de meest wittiest, dus snedige, Jane Austen-verfilmingen tot nu toe maakte. 'Love & Friendship', gebaseerd op een jeugdwerk van de schrijfster, de novelle 'Lady Susan', ging deze week in première op het Filmfestival van Rotterdam, waar de New Yorkse regisseur - in lijn met de film - een van de leukste nagesprekken hield met het publiek.

Whitman kwam namelijk in gezelschap van de Engelse acteur Tom Bennett die zich voor de gelegenheid in het 18de eeuwse kostuum van zijn personage had gestoken, de dwaze Sir James Martin die zich in de film gewillig laat manipuleren door het diabolische genie Lady Susan, en daarmee de lachers op zijn hand heeft. De zaal, tot de nok toe gevuld met 'Austenites', liefhebbers van het werk van Jane Austen, laafde zich aan zijn vrolijke rollenspel.

Whit Stillman (64) zei zich met passie te identificeren met het werk van Jane Austen, en dat is gezien zijn eerdere Amerikaanse werk niet verwonderlijk. Stillman debuteerde in 1990 met 'Metropolitan', over een groepje bevriende studenten uit de Upper East Side, thuishaven van de New Yorkse upper class. Een film vol scherpe, geestige dialogen en situaties waarmee hij een Oscarnominatie voor beste scenario kreeg. Een moderne zedenkomedie die bij verschijnen al vergeleken werd met Austens werk.

Whitman, zoon van een Democratische politicus die onder John F. Kennedy diende, had er al heel wat baantjes op zitten voordat hij zijn entree maakte in het onafhankelijke Amerikaanse filmcircuit. Na zijn geschiedenisstudie aan Harvard, waar hij komische stukjes voor de universiteitskrant schreef, werkte hij als journalist. In Spanje. waar hij zijn vrouw ontmoette, kwam hij in de filmwereld terecht, waar hij aan de slag ging als 'sales agent' voor Spaanse regisseurs. Terug in New York runde hij een 'illustration agency'. In de vrije uurtjes schreef hij het script voor zijn speelfilmdebuut dat hij financierde door zijn appartement in Manhattan te verkopen.

Het is een klein maar fijn oeuvre dat Whitman in de loop der jaren opbouwde met het autobiografisch getinte 'Barcelona' en 'The Last Days of Disco', waarin hij zich boog over het tanende discotijdperk in New York, eind jaren zeventig, begin jaren tachtig. Films die vaak een bepaalde weemoed uitstralen, maar waarmee Whitman zich vooral betuigt als een unieke, droogkomische verteller. Geen wonder dat hij zijn studentenkomedie 'Damsels in Distress' met een van de grappigste Amerikaanse actrices van dit moment maakte, Greta Gerwig.

Met zijn Jane Austen-verfilming 'Love & Friendship' - binnenkort te zien in de Nederlandse bioscoop - heeft de Amerikaan nu de leukste Britse film in tijden gemaakt. Een Jane Austen-verfilming over een sociale klimmer vol intriges, versprekingen en ironische kwinkslagen. De film die Whitman eigenlijk een kwart eeuw geleden al had gemaakt met 'Metropolitan', maar nu eindelijk kon situeren op echte Engelse landhuizen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden