Een tweede muzikantenleven, dankzij The Rolling Stones

The Rolling Stones vieren volgende week dat ze vijftig jaar geleden voor het eerst optraden. De muzikanten, mannen op leeftijd inmiddels, presenteren onder meer een boekwerk. Met hun doorbraak bezorgden ze destijds oudere artiesten een tweede loopbaan.

Stones-gitarist Keith Richards heeft eens verteld hoe zijn band tijdens de eerste tournee in de Verenigde Staten op bezoek ging in het hoofdkwartier van Chess Records in Chicago. Platenbonzen en technici van het blueslabel ontvingen de jonge Britten. Er was ook een man in een overall het plafond van de studio aan het schilderen. Hij werd nogal terloops voorgesteld. In de trant van: 'overigens dit is Muddy Waters.'

The Stones waren ontsteld. Stond hun held hier echt met een kwast in de hand? Dit was de man die ze vereerden als een god. Hun band was genoemd naar zijn nummer 'Rollin' stone' ('He's gonna be a rollin' stone'). Zo en niet anders stonden ze ook aangekondigd voor hun eerste optreden in de Marquee Club op 12 juli 1962: The Rollin' Stones.

Aan Muddy Waters en met hem aan veel andere bluesartiesten zou snel recht worden gedaan. The Stones met in hun voetspoor een reeks andere muzikale acts uit het Verenigd Koninkrijk zouden de Amerikanen de blues laten herontdekken en het genre mateloos populair maken in Europa. Muzikanten konden opeens kiezen uit de aanbiedingen voor optredens en zagen plots allemaal blanke gezichten voor hun podia opduiken.

Lang was blues de muziek geweest van paupers. Van plantagearbeiders in het nog grotendeels gesegregeerde zuiden van de VS. Van zwarten die hun heil waren gaan zoeken in noordelijker streken en nu waren neergestreken in de mindere wijken van de steden daar. Blues gold als muzikaal weinig interessant met steeds weer dat stramien met die twaalf maten. Blues zou tekstueel ook al weinig te bieden hebben, lijden onder een zeer eenzijdige thematiek. Al met al meer muziek voor de onderbuik dan voor het verstand. Puriteins Amerika hield de jeugd er liever ver van weg.

Blues waaide wel over naar Europa. Een aantal artiesten ging daar zelfs touren. Iemand als Big Bill Broonzy gaf al midden jaren vijftig concerten aan de overkant van de Atlantische Oceaan. De grote blues revival zou hij niet meemaken. Hij overleed in 1958 aan de gevolgen van keelkanker.

Veel anderen begonnen dankzij The Rolling Stones, the Animals, Cream, Fleetwood Mac en andere door de blues geïnspireerde formaties wel aan een tweede leven. Ze konden weer gaan optreden, verkochten platen en verdienden aan de rechten van hun opnieuw uitgevoerde liedjes, als ze eerder verstandig genoeg waren geweest om die in eigen beheer te houden.

Zo werd 'Little Red Rooster' van Willie Dixon, eerder uitgevoerd door Howlin' Wolf, midden jaren zestig in veel landen een grote hit in de uitvoering van The Rolling Stones.

Veel artiesten die elders hun brood verdienden, konden weer terugkeren naar hun oude liefde. Sam Chatman, een bluesman uit Mississippi (bouwjaar 1897), was maar een voorbeeld. Als multi-instrumentalist had hij tot het begin van de jaren veertig rondgetourd. Daarna was de koek op en moest hij op de plantage gaan werken. Als 65-plusser keerde het tij in gunstige zin en werd hij herontdekt.

Muddy Waters, pionier op het gebied van de elektrisch versterkte Chicago Blues, werd nog veel meer op het schild geheven. Zelfs voor de muzikanten die hem ooit hadden begeleid zoals Otis Spann, James Cotton en Little Walter bleken nu succesvolle solocarrières weggelegd.

Waters speelde verscheidene malen samen met de Stones en was Mick Jagger en de zijnen dankbaar : "Toen ik begon, noemden ze mijn muziek nigger music. Mensen hielden de blues buiten hun huis. The Beatles begonnen, maar The Rolling Stones maakten mijn muziek echt acceptabel. Ik heb respect voor de wijze waarop zij de deuren hebben geopend voor de zwarte muziek. The Stones hebben het allemaal mogelijk gemaakt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden