Een tros krukjes als aanklacht tegen verdwijnen van tradities

Bijna veertigduizend bezoekers hebben de tentoonstelling van de Chinese kunstenaar en activist Ai Weiwei in De Pont in Tilburg (t/m 24 juni) al bekeken. Geen Chinese kunstenaar is zo bekend als hij, al heeft dat ook te maken met zijn strijd voor meer politieke en maatschappelijke vrijheid in China.

Bij Ai Weiwei (1957) lopen kunst en activisme naadloos in elkaar over. Voor hem is kunst een middel om misstanden aan de kaak te stellen en veranderingen te forceren. Al zie je dat vaak niet meteen af aan zijn installaties. Neem bijvoorbeeld het werk 'Grapes' (Druiven), nu aangekocht door De Pont. Met enige fantasie zou je in deze twee meter hoge en brede 'tros' van houten krukjes een druiventros kunnen zien. Maar wat betekenen die oude krukjes?

Ze komen uit de Chinese Qing-dynastie en sommige zijn honderden jaren oud. Deze krukjes behoren tot de standaard huisraad van arme Chinezen. Oude materialen en voorwerpen duiken vaak op in het werk van Ai Weiwei, als aanklacht tegen de sloop van oude stadswijken en het verdwijnen van oude tradities.

De Pont kocht ook het werk 'Hanging Man' aan. In dit portret in porselein zijn de contouren te herkennen van het gelaat van Marcel Duchamp, een belangrijke inspirator van Ai Weiwei. Duchamp was de eerste kunstenaar die in 1917 een alledaags voorwerp (een urinoir) presenteerde als een kunstobject.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden