Een treinstoring? Echt bijzonder is het allang niet meer

Beeld ANP

Het is niet nodig om te luisteren naar de dame van de informatiebalie op Utrecht CS. Ze schudt haar hoofd, ze glimlacht vriendelijk, af en toe maakte ze een gebaar met haar handpalmen naar boven. Kijken is genoeg om de boodschap te begrijpen. "Het spijt me, ik weet van niets en ik kan u niet helpen."

Tienduizenden reizigers liepen gisteren vast. Van en naar Utrecht reed geen enkele trein en daardoor raakte het spoorwegverkeer in grote delen van het land verstoord. Het begon om kwart over acht, de eerste treinen reden weer rond half één, maar het treinverkeer bleef nog tot 's avonds ontregeld.

Maar van chagrijn is nauwelijks sprake, gisteren op station Utrecht. Mensen zijn in de weer met laptop of smartphone. Er wordt gespeeld op de piano die altijd klaar staat voor voorbijgangers. 'Gezien de situatie' bieden de NS gratis koffie of thee aan, en al snel na die aankondiging staat er een rij van tientallen meters voor de kiosk. Een dag of tien geleden was er ook al een grote stroring rond Utrecht. Toch laten de meeste reizigers overlast gelaten over zich heen komen.

Aantal storingen stijgt
Niet zo vreemd, want echt bijzonder is een treinstoring niet. Volgens rijdendetreinen.nl, een onafhankelijke website die meldingen van de NS registreert, stijgt het aantal storingen al een tijdje gestaag, tot 2475 vorig jaar. En alleen al gisteren telde ze naast de ellende rond Utrecht nog vier defecte treinen en zes andere storingen.

De oorzaak van de chaos rond Utrecht was vermoedelijk een stroomstoring: die ontregelde de computersystemen waarmee seinen en wissels bediend worden. Was er dan geen back-up? Ja, zegt een woordvoerster van spoorbeheerder ProRail. "Maar die werkte kennelijk niet."

'Structureel probleem'
"Dit is geen incident meer", zegt voorzitter Arriën Kruyt van reizigersvereniging Rover. ProRail zelf stelt dat het aantal technische storingen daalt (en dat de groei die rijdendetreinen.nl opmerkt te wijten is aan ander ongemak), maar volgens Kruyt heeft het bedrijf een 'structureel probleem'. "Het aantal kleine problemen die snel opgelost worden, neemt af, ja. Maar het aantal grote groeit. En de impact daarvan is groot."

'Incapabel management'
Is de verklaring daarvan misschien dat het spoor zo druk en ingewikkeld geworden is? Onzin, vindt Kruyt. Of dat er te weinig geld in nieuwe systemen wordt gestoken? Ook niet. "Het spoorwegnet van het Roergebied is drukker, het station van Keulen is ingewikkelder. ProRail heeft gewoon incapabel management, ik kan het niet anders zeggen."

Honderd procent 'faalvrije' systemen, dat is een illusie, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de Technische Universiteit Delft. Moet de treinreiziger storingen dan inderdaad maar gelaten ondergaan, zoals automobilisten met files moeten leren leven? Nee, dat gaat hem 'veel te ver'.

'Echt zorgwekkend'
"Het is al eens eerder voorgekomen dat de software van ProRail plat lag, en toen bleek er zelfs geen back-up te bestaan. De techniek is intussen sterk verbeterd. Als die nu weer gefaald blijkt te hebben, is dat echt zorgwekkend."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden