Een tall hazelnut macchiato, wel suiker, geen pistool

Bij Starbucks in de VS kun je gewoon je tall hazelnut macchiato bestellen met je ene hand in je zij en je andere om je 38-kaliber Smith & Wesson-revolver. Maar de internationale koffieketen wil geen deel uitmaken van het wapendebat. Daarom vraagt Starbucks Amerikaanse klanten hun vuurwapens voortaan thuis te laten.

Topman Howard Schultz is er niet blij mee dat Starbucks bekendstaat als vrijplaats voor voorstanders van vuurwapenbezit. Terwijl veel Amerikaanse restaurants wapens weren, laat de koffieketen in de 46 staten waar wapenbezit legaal is wel mensen met wapens toe. Wapenliefhebbers organiseerden de afgelopen maanden Starbucks Appreciation Days; een 'Hoera voor Starbucks'-dag, waarbij ze zich met wapens en al verzamelden in een Starbucks-filiaal. Dit gebeurde ook in Newtown, Connecticut, waar in december 26 doden vielen bij een schietpartij in een school.

Er bestaat zelfs een website die producten verkoopt met een aangepaste versie van het logo. Hierop staat de Starbuckszeemeermin afgebeeld met in elke hand een pistool. Rondom het logo staat: 'I Love Guns & Coffee'.

Tegelijkertijd wordt er sinds 2010 al campagne gevoerd om wapens in de koffieketen te boycotten. Volgens Schultz vindt Starbucks dat iedere klant geholpen moet worden, ongeacht of die een wapen draagt of niet. Maar de topman snapt ook dat sommige klanten zich ongemakkelijk voelen met wapenbezitters in de comfortabele leren zetels naast de hunne.

In een open brief legt Schultz uit dat hij het betreurt dat de koffieketen ongewild midden in de nationale discussie over vuurwapenbezit is beland. Het bedrijf meent echter dat het wel of niet dragen van vuurwapens een zaak is voor de wetgever, en houdt het daarom bij een verzoek - geen verbod.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden