Interview

Een stout idee werd een nieuw warenhuis

Inge van Kemenade: "Ik smeet vroeger wel met geld. In de tijd dat bij iedereen alles kon."Beeld Roos Pierson

Winkelondernemer Inge van Kemenade joeg tot vorig jaar ook een carrière na als zangeres. Dit jaar richtte ze zich weer helemaal op het ondernemen en stampte ze drie warenhuizen uit de grond in voormalige panden van V&D.

Winkelstraatjes zoals deze, daar zouden er meer van moeten zijn. Hier zie je niet de grote winkelketens, maar kleine, bijzondere winkeltjes met snuisterijen en hebbedingen die niet overal te koop zijn." Zakenvrouw Inge van Kemenade loopt op haar hoge hakken door de Lange Hezelstraat in Nijmegen. Haar getailleerde lange jas zwiert om haar benen heen. "Zelf heb ik enorm moeite gedaan om onze warenhuizen te vullen met speciale dingen die je niet overal vindt. Als het gaat om geurkaarsen zie je meestal het merk Blush, juist daarom heb ik gekozen voor Bomb. En onze chocolatier komt uit België."

Vorig jaar ambieerde Van Kemenade, ondernemer in megasportwinkels, nog een carrière als zangeres en bracht ze een cd uit. Ook figureerde ze in een Belgische realitysoap. In 2016 liet ze dit achter zich en stortte zich op het vervullen van een andere droomwens: het opzetten van Topshelf, een nieuwe warenhuisketen. In krap een jaar tijd slaagde ze erin haar bedrijf, dat bestond uit vijf megasportwinkels, uit te breiden met drie warenhuizen in Arnhem, Nijmegen en Groningen. Daarmee vult Topshelf in deze steden het gat dat achterbleef na het faillissement van V&D. Volgend jaar volgen Alkmaar en Hoofddorp. Uiteindelijk wil Topshelf groeien naar een stuk of tien warenhuizen. De sportwinkelketen, die tot voor kort de naam Topshelf droeg, heeft Van Kemenade weer de naam Sportsworld gegeven, de naam waar ze in 1996 mee begon.

Via de Houtstraat wandelt Van Kemenade naar Plein 1944, waar onder meer Primark is gevestigd. Van Kemenade wil geen woord vuil maken aan dit winkelimperium, dat extreem goedkope kleding verkoopt. "Ik ben er een keer in geweest en dat was genoeg." Wel kijkt ze goedkeurend naar de etalages van Only, waar de poppen zijn gehuld in vlotte kerstoutfits. "Zij verkopen kleding voor jonge mensen, betaalbaar, maar wel op een verzorgde manier. Ja, deze winkel begrijp ik wel."

Inge van KemenadeBeeld Roos Pierson

Eenmaal bij Topshelf Nijmegen wijst Van Kemenade trots naar de etalages van het warenhuis, waar etalagepoppen in een witte kerstwereld zijn omringd door kleine elfjes. "Ik heb alles zelf uitgezocht." Van Kemenade wil dat haar klanten 'in luxe winkelen'. Daarom sieren grote goude strikken de gevel, hangen er kroonluchters in het pand en liggen er op de vloer beige lopers met het Topshelf-logo. Maar Van Kemenade wil de bezoeker ook vermaken. Een oude apenjukebox, die voor tien cent een stel apenpoppen een deuntje laat spelen, heeft al volop publiek. "Kon ik op de kop tikken", zegt Van Kemenade. "Leuk toch."

Hoe kwam u erbij om een warenhuisketen op te zetten?
"Ik roep al jarenlang dat ik graag een mooi luxe warenhuis zou willen hebben of een hotel. Dat gevoel werd versterkt toen ik Mr. Selfridge (tv- serie over een warenhuisondernemer - red.) ging kijken. Ik vond het triest dat V&D failliet ging, maar toen begon wel een stout idee in mijn hoofd te groeien: wat nou als ik een warenhuisconcept neerzet met al die mooie spulletjes die ik nu in de stad niet kan vinden? Mooi glasservies, luxe nachtmode. Mijn man wordt al niet vrolijk van pyjama's, dus als ik er dan een draag, dan in ieder geval een kekke of luxe pyjama. Maar ook: kerstdecoratie. Niets ten nadele van Intratuin waar je je basiskerstballen kunt kopen, maar voor onze warenhuizen heb ik echt mooie ornamenten ingekocht."

Wordt Topshelf een soort Bijenkorf in de steden waar die niet meer zit?
"Nee. Topshelf is het leukste, gezelligste warenhuis, waar je in luxe winkelt. Daarbij staat luxe niet voor duur. Het staat voor binnenkomen in een warenhuis met lopers, goede geur, mooie liften. Wat we gaan doen is de bruidslijst weer terugbrengen, zodat de bruid en de bruidegom kunnen aangeven wat ze graag cadeau willen hebben. Ook dat is luxe.

"Dan heb je natuurlijk altijd nog de discussie over wat 'duur' is. Die heb ik vaak met mijn man. Hij begrijpt mij maar niet. (Ze lacht.) Maar ik vind 169 euro voor een paar hele mooie schoenen niet duur.

"Terugkomend op de Bijenkorf. Zij verkopen tassen die gaan tot 2500 à 3000 euro. Zo duur gaan wij ze niet verkopen. De Bijenkorf is erg gericht op dure fashion, parfums, juwelen, tassen. Wij zullen veel meer gaan voor de geurkaarsen, de mooie kaart: de leuke hebbedingen die niet direct de kassa-aanslag zijn, maar die wel ons totale concept 'every gift for you and me' vertegenwoordigen."

Tekst loopt door onder afbeelding.

Inge van KemenadeBeeld Roos Pierson

Het warenhuis in Arnhem was de eerste maanden halfleeg.
"Het probleem in Arnhem was dat ik in mei begon. Veel merken hebben dan geen voorraad meer voor de zomer van 2016. Je kunt alleen inkopen voor zomer 2017. Dus dan heb je een tijdje het luchtledige. Inmiddels is dat niet meer zo."

Ik sprak een vastgoedman die het niet zag zitten met Topshelf, onder meer vanwege die halflege winkel in Arnhem. Raakt zoiets u?
"Tien jaar geleden zou ik erop in zijn gegaan. Nu denk ik, na mij de zondvloed. Er zijn zo veel mensen in Nederland die iets van mij vinden. Gek, geniaal. Of ze zeggen: Laat iemand haar tegenhouden."

Waarom?
"Op de een of andere manier roep ik toch weerstand op. Nee, ik moet het anders zeggen. Het is zwart-wit. Ik heb medestanders en tegenstanders. Er zijn er veel die extreem in mij geloven. En dan heb je de echte tegenstanders. Er zijn momenten waarop het me wel raakt, als het uit een onverwachte hoek komt."

Heeft het ermee te maken dat u een vrouw bent?
"Natuurlijk. Zodra je in contact komt met mensen bij wie het IQ en het EQ in balans is, gaat het prima. Maar dat is anders als je van die haantjes tegenover je krijgt. Die krijgen bij voorbaat ongelooflijk jeuk van mij. Je ziet ze denken: Wie denkt ze wel niet dat ze is? Ik heb eens gezegd tijdens een gesprek: zeg nu eens op een schaal van één tot tien hoe irritant je me vindt. Tien, zegt hij. Nou, zeg ik: dan beëindigen we nu het gesprek, want het is zinloos."

Wat maakt u een succesvolle zakenvrouw?
"Ten eerste doe ik altijd wat ik zeg. Ik heb dit bedrijf kunnen bouwen dankzij mensen waar ik al twintig jaar mee werk. Zij weten dat er bij mij geen dubbele bodem is. Mensen verwarren mijn eerlijkheid weleens met hardheid. Ik vind oprecht dat ik niet hard ben. Ik ben een softie.

"Wat ook voor succes zorgt, is dat wij sturen op cijfers. Ik speel dit spelletje met als doelstelling een breakeven omzet (quitte draaien - red.) plus een veiligheidsmarge van 20 procent. Zo neem ik een verantwoord risico. Ik heb immers de verplichting om mijn werknemers en toeleveranciers te betalen. Maar ik reken niet als investeerder. Zo van: ik wil een rendement van X op het geïnvesteerd vermogen. Dat is de andersomtheorie. Daar vind ik ook wat van."

Wat dan?
"Als je zo naar bedrijven kijkt, vergeet je dat er mensen werken en dat er sprake is van een concept. Dat zie je bij sommige winkels ook misgaan. Die sturen zo sterk op rendement, dat de ziel eruit is. Als je alleen onder de streep kijkt, sluit je een afdeling als hij niet rendeert. Maar je zal zien dat juist die afdeling de fun brengt. Denk bijvoorbeeld aan een OPI Naildag (OPI Nail is een professioneel nagellakmerk - red.). Dat gaat nooit renderen. Maar hoe leuk is het als jij bij ons je avondschoentjes en je jurk op kunt halen en je kunt nog even je nagels laten lakken. Een andere reden voor mijn succes is dat ik niet in het old boys network zit. Ik lunch niet, ik dineer niet. Ik verspil mijn tijd niet aan flauwekul. Niet meer. Ik heb het wel gedaan, al die gala's. Zonde van de tijd."

U staat wel bekend als iemand die houdt van glitter en glamour, van grote feesten.
"Ze proberen het zo te doen lijken alsof ik nog steeds zo ben. Bijvoorbeeld als ik een keer op een modeshow ben van Ronald Kolk. Daar ben ik dan alleen omdat het een hele goede vriend is. Ik ben er nog niet of pats, Privé plaatst een foto ervan."

Tekst loopt door onder afbeelding.

Inge van KemenadeBeeld Roos Pierson

Maar u deed in 2015 wel mee aan de Belgische realityserie 'The Sky is the Limit' over rijke mensen. Waarom doet u zoiets als u niet in de roddelbladen wilt staan?
"Omdat er een contract aan vast zat, waarin stond dat twee derde zou gaan over de zaak."

Maar daar ging het uiteindelijk amper over.
"Het is te schandalig voor woorden wat er is gebeurd. Ik mocht vooraf beelden zien, maar daar is daarna nog zoveel aan geknipt en geplakt. Een voorbeeld. Ik vraag aan een juwelier hoeveel een paar oorbellen kost. Dan zegt die man 35.000 euro. Vervolgens zeg ik: dat ga ik er nooit voor betalen. Het enige wat vervolgens wordt uitgezonden is dat ik vraag wat ze kosten en zijn antwoord. Dan lijkt het alsof ik zo maar oorbellen van zo veel geld koop, wat niet zo is. Iedereen valt daar dan over."

Het was een programma waarin je ziet hoe rijke mensen met geld aan het smijten zijn. Zo werd u ook neergezet.
"Ja. Helaas."

Maar doet u het wel eens, smijten met geld?
"Dat deed ik wel. In de tijd dat bij iedereen alles kon. Ja, ik kan het ontkennen, maar ik reed ook de Quote Challenge (een autowedstrijd voor rijke mensen - red.) mee. Er is een tijd geweest, toen het niet op kon, dat ik ook wel gekke dingen deed. Als ik daar nu op terugkijk denk ik..." Het is even stil.

Wat denkt u?
"Gekke dingen worden zo maar normaal. Als je er dan van een afstandje naar kijkt een paar jaar later, denk je: oh ja, god, dat heb ik ook gedaan. Hoe idioot kun je zijn? Toen vond ik dat normaal, maar het was absurd natuurlijk."

In 2008 nam Van Kemenade samen met zangeres Do een nummer op. In 2015 volgde het album 'We just have to meet'.

Hoe zit het met uw zangcarriere?
"Dat doe ik niet meer, want dat vindt Nederland maar raar. Dus ik loop keurig in de pas. Bovendien zou het nu de warenhuizen schaden."

U hebt het gevoel dat het niet geaccepteerd werd?
"Nee. Ze zeiden: moet ze ook zo nodig dat nog kopen. Alsof het net zoiets is als een boot kopen. Zo van: ze heeft een cd gemaakt omdat ze dat kan betalen. Dat is echt onzin. Ik heb er heel veel energie en moeite in gestopt. Om goed te kunnen zingen moet je stemoefeningen doen. Dat is niet te koop. Dan denken mensen: dat heeft ze ook even afgetikt. Maar zo is het niet. Mijn hart en ziel zat erin. De nummers die op de cd staan, hebben allemaal betekenis. Een nummer is voor mijn vader."

Maar waarom bent u dan toch gestopt?
"Dat was wat iedereen wilde."

Maar u komt niet over als iemand die zich zo veel van anderen aantrekt.
"Ik zei eerder: ik ben een softie. En ik ben eerlijk. Nou: deze eerlijke softie is zo ongelooflijk gekwetst door alles wat iedereen daarvan vond, dat ze ermee is gestopt. Ik ga geen smoes verzinnen en zeggen dat ik het te druk heb."

Inge van Kemenade

Geboren 23 april 1964 te Breda.
Opleiding havo, Schoevers en diverse marketingopleidingen.
Opende een aantal eigen winkels en maakte carrière bij sportwinkelketen Intersport Nederland.
Opende in 1996 in Leerdam de eerste vestiging van Sportsworld.
Opende in mei 2016 het eerste filiaal van haar nieuwe warenhuisketen Topshelf.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden