Een stimulerende kijkorgie door Dolf Welling beeldende kunst Biënnale wijkt van Laren naar Amsterdam uit

Grafiek Nu VI, t/m 7 december in de Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam, ma t/m zo 11-18; do en vr bovendien tot 21 uur. Catalogus ¿ 49,50.

Er hangen briefkaartkleine etsen van Constant (¿ 1 380) maar ook een metershoge ets van de Catalaan Chillida die ¿ 25 000 kost. Volop keuze is er in de prijsklasse van rond ¿ 500. Een litho van Marlène Dumas in een oplage van 40 stuks bijvoorbeeld kost ¿ 550.

Dat prenten een voor menigeen nog betaalbare, maar beslist geen geringe kunstsoort vormen, wordt hier wel duidelijk. De voor de biënnale geselecteerde bladen zijn ingebracht door vier in grafiek gespecialiseerde Nederlandse zaken, terwijl daarnaast nog 41 kunstenaars zijn uitgenodigd die niet in die galeries vertegenwoordigd zijn. Er wordt zo een representatief overzicht getoond van de hedendaagse Nederlandse prentkunst.

Een jury heeft drie prijswinnaars aangewezen. Uit Parijs zijn bladen van internationaal vermaarde namen als Miró, Saura en Tapiès betrokken. De prijzen daarvan laten vaststellen dat die van de Nederlanders nog steeds bescheiden zijn.

De prijswinnende ets van Simeon Nijenhuis geeft in zwart/wit het hemelbestormende weer van de gotische architectuur. Met de vaststelling dat de aloude houtsnede blijkbaar terrein heeft gewonnen op de zeefdruk, bekroonde de jury kleurenhoutsneden van Jacomijn den Engelsen. Behalve de al genoemde technieken zijn hier ook litho's, drogenaalden, aquatinten, mezzotinten, karton-, hout-, sjabloon-, aluminium-, polyestyreen- en andere materiaaldrukken en gemengde technieken te zien. Prijswinnares Suzanne Hartmans combineert drogenaald, blinddruk en aquatint. De derde prijswinnaar, Harald Vlugt, verwerkt per computer bestaand beeldmateriaal tot composities die hij op film en vandaar op de etsplaat overbrengt.

Er zijn gespecialiseerde grafici vertegenwoordigd en schilders die ook prenten maken: originele, dat wil zeggen niet naar een schilderij. Onder de kunstenaars die zich uitsluitend op de prentkunst toeleggen zijn er die zich in grafische finesses verliezen. Anderen, zoals de grafici van de Haagse Etsclub, weten de techniek te omhelzen èn te gebruiken.

De 'Utrechtse school' is hier met Dirkje Kuik en Charles Donker. De bladen van Kuik lijken op etsen uit een zeer oude portefeuille. Ze wekken gevoelens over een fictief verleden. Tengere bomen staan rillerig in de nevel op een ets van Donker.

Het overlijden van enkele kunstenaars blijkt de prijs van hun prenten niet opvallend verhoogd te hebben. Nog geen ¿ 1.000 of iets meer kosten bladen van Lucebert en David Vandekop. Bij een ietwat slinks kijkende heer op een recente ets van Lucebert komt Frau Sorge de pijp uit. Vandekops forse houtdrukken (oplage tien stuks) in kleuren zinspelen op de klassieke oudheid.

De aan haar beginselen bezweken vereniging De Grafische nam ooit alleen kunstenaars aan die in zwart/wit werkten. Na het opsteken van de poster-rage werd de grafiek veelal groot en kleurrijk. Ook op deze biënnale zijn veel prenten die niet onderdoen voor een schilderij van vrij grote afmetingen.

Toch blijken er ook liefhebbers te bestaan voor etsjes die op de hand moeten worden bekeken. De resultaten in de Nieuwe Kerk zijn voor de kunstenaars zeer verschillend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden