Een staande ovatie voor een anti-Bush-film

De langverwachte wereldpremiere van Michael Moore's 'Fahrenheit 9/11' werd afgelopen maandag ontvangen met een twintig minuten durende, staande ovatie. Een unicum in de geschiedenis van het Filmfestival van Cannes.

Het leek wel alsof er sprake was van een popconcert van een wereldberoemde rockster, zo uitbundig waren de reacties op Michael Moore's nieuwste documentaire 'Fahrenheit 9/11', waarin de Amerikaanse politiek na 11 september 2001 ferm wordt bekritiseerd.

In een zaal vol prominenten, onder wie Mick Jagger (tegenwoordig ook filmproducent), werd de aftrap gegeven voor een anti-Bush-film die de gemoederen nog wel even zal bezighouden. De typisch ironische toon waarop Michael Moore eerder de Columbine Highschool-moorden onderzocht (in zijn spraakmakende, oscarwinnendedocumentaire 'Bowling for Columbine') werd opnieuw gehanteerd om de connecties tussen de families Bush en Bin Laden uit de doeken te doen. Hoe was het bijvoorbeeld mogelijk, zo wierp Michael Moore op, dat direct na 11 september minstens twintig familieleden van Bin Laden de Verenigde Staten konden verlaten, terwijl alle vliegtuigen in die periode zo'n beetje aan de grond werden gehouden?

Beginnend bij het gesjoemel met de verkiezingsuitslagen in Florida, vervolgde Michael Moore zijn anti-Bush-betoog waarin de nieuwe president van de Verenigde Staten wordt voorgesteld als een absolute nitwit die, zo zouden statistieken hebben uitgewezen, 42 procent van zijn tijd vakantievierend doorbrengt.

In de compilatie van de beelden (waaronder veel oude televisietopjournaals) betuigde Moore zich uiterst suggestief en manipulatief. Een doorgewinterd onderzoeksjournalist zal zo door enkele bewijsvoeringen heen prikken, maar omdat de regisseur zijn verhaal op persoonlijke titel brengt, en zich uiterst bewust is van de ironische overdrijving, komt hij er ook goed mee weg. 'Fahrenheit 9/11' is aangekocht voor distributie in de Nederlandse bioscopen, en zal volgens de Nederlandse persagent in augustus of september in de bioscoop verschijnen, in ieder geval voor de Amerikaanse verkiezingen in november.

Of de Amerikanen de film ook op tijd te zien zullen krijgen, is nog even ongewis. Miramax-hotshot Harvey Weinstein, die samen met Michael Moore de première van de film in Cannes glunderend bijwoonde, is momenteel verwikkeld in een conflict met moedermaatschappij Disney, die niet politiek betrokken wil raken en die weigert de film in de Verenigde Staten te distribueren.

Hier in Cannes hebben zich inmiddels verschillende distributeurs voor de film gemeld. MichaelMoore is ervan overtuigd dat het Amerikaanse publiek, waarvoor de film vooral bestemd is, deze te zien krijgt. Tijdens de persconferentie afgelopen maandag benadrukte hij dat hij vooral een onderhoudende film voor een groot publiek had gemaakt, maar hij sprak tevens de hoop uit dat zijn film de Amerikaanse verkiezingen in november op de een of andere manier zal beïnvloeden.

Voor meer informatie over Michael Moore zijn de boeken 'Dude, Where Is My Country?' en 'Stupid White Men' te raadplegen, die momenteel overal te verkrijgen zijn, ook in Nederlandse vertaling. Voor meer actuele informatie houdt Moore een website bij, www.michaelmoore.com, een persoonlijke website waarop alle strubbelingen rond 'Fahrenheit 9/11' na te lezen zijn.

Of er voor de regisseur ook een Gouden Palm inzit, is nog even afwachten tot zaterdagavond 22 mei. Juryvoorzitter Quentin Tarantino woonde de première afgelopen maandag in ieder geval bulderend van het lachen bij. Saillant detail is dat Miramax-baas Harvey Weinstein tevens de distributeur is van het Tarantinoepos 'Kill Bill'. Ook hier zijn connecties.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden