Een sprankje hoop voor de huizenmarkt

NVM ziet lichtpuntje, al zijn de cijfers slecht

De Nederlandse woningmarkt zit onverminderd vast. Eigenaren die hun huis verkocht krijgen, doen daar gemiddeld 176 dagen over, het langst sinds het begin van de crisis. De looptijd van het totale aanbod aan koopwoningen is verder toegenomen naar 399 dagen, 30 procent meer dan een jaar eerder. Het betekent dat de dynamiek op de markt nog steeds ver te zoeken is.

Dat valt op te maken uit de cijfers over het tweede kwartaal van 2013 die makelaarsorganisatie NVM gisteren publiceerde. Voorzitter Ger Hukker benadrukte de lichtpuntjes. Zo zijn er in het tweede kwartaal bijna 20 procent meer woningen verkocht dan in het eerste kwartaal. Dat resultaat is echter vertekend door het extreem slechte eerste kwartaal, erkent ook Hukker. Door de strengere hypotheekregels per 1 januari 2013 probeerden huizenkopers nog eind 2012 hun koop rond te krijgen. Dat leidde tot inzakkende cijfers in het eerste kwartaal. In absolute aantallen is het tweede kwartaal van 2013 echter het slechtste tweede kwartaal sinds het begin van de crisis. Normaal is dat de beste periode van het jaar.

Meer hoop put de NVM uit de prijsontwikkeling. Huizen worden nog wel goedkoper, vergeleken met een jaar eerder, maar de prijsdaling gaat minder hard. Dat duidt er volgens de makelaarsvereniging op dat de bodem in zicht is. Dankzij eerdere prijsdalingen is een koophuis inmiddels een stuk betaalbaarder geworden, constateert de NVM. Ook de momenteel historisch lage hypotheekrente helpt. Woningbezitters zijn nu tussen de 100 en 275 euro per maand minder kwijt voor een huis dan in 2009.

Het totale aanbod van koophuizen stabiliseert rond de 170.000. Ook dat vindt de NVM een positief teken. Normaal neemt het aanbod in de lente toe. Niet alleen uit de cijfers, ook uit de eigen achterban kan de NVM-voorzitter opmaken dat er mogelijk een omslagpunt in aantocht is. "De signalen uit de markt die binnenkomen via de makelaars zijn opvallend positief. Het percentage huizen dat weinig tot geen aandacht krijgt van potentiële kopers daalt en het aantal verkopers dat eerst de eigen woning wil verkopen alvorens zelf een woning te kopen neemt iets af."

De deur staat de hele dag open, in de hoop op een koper
Twee keer per jaar organiseren de Nederlandse makelaars een Open Huizen Dag. Bij de laatste editie - op 6 april - stonden bij zo'n 50.000 woningen de deuren de hele dag open. Zoals op de foto's op deze pagina: een Utrechtse eigenaar toont potentiële kopers zijn woning. Het was de tiende keer dat de Nederlandse makelaars de Open Huizen Dag organiseerden. Op zo'n dag kunnen huizenzoekers zonder afspraak en zonder makelaar binnenkijken in te koop staande woningen (als de eigenaars meedoen, tenminste).

Die 50.000 woningen in april - iets minder dan 30 procent van het totale woningaanbod - kregen in totaal zo'n 105.000 bezoeken. Het is overigens niet zo dat de moeizame huizenmarkt heel veel invloed heeft op het succes van de Open Huizen Dag: de cijfers van afgelopen april wijken amper af van de cijfers van de Open Huizen Dagen van de voorgaande jaren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden