Een spel als brug tussen kerstklok en offerlam

Een kerstvoorstelling uitgevoerd door leerlingen van een openbare, een levensbeschouwelijke en een islamitische school. Kan dat?

Ricus Dullaert

„Jezus kwam bij een eenzame oude man op bezoek!”, roept Annabel uit groep 5 van openbare basisschool de Bijlmerhorst. Ze beschrijft de vrije versie van het kerstspel dat leerlingen van haar school dinsdag samen met levensbeschouwelijke basisschool de Polsstok en de islamitische As-Soeffah-school opvoerden.

Sinds juli zitten de drie scholen onder één dak. DE Brede school heet het project, naar de nieuwbouwwijk D/E in de Bijlmer waar het gebouw staat. Elke school heeft zijn eigen gedeelte in het gebouw, afgebakend met rood, geel en lichtgroen. In totaal herbergt DE Brede school ongeveer 900 leerlingen.

In de gewone lessen werken de scholen niet samen. Wél bij onderwerpen die bij uitstek identiteitsgevoelig zijn, zoals Kerst. „Iedereen heeft zijn eigen lesmethode, daarin zijn we elkaars concurrenten”, aldus Marijke Blijleven, adjunct-directeur van de Polsstok. „We kiezen juist die activiteiten, omdat we denken dat het goed is voor de ontwikkeling van de leerlingen als ze contact hebben met mensen met een andere overtuiging.”

Dat vereist een goede voorbereiding. Blijleven: „Het is vooral belangrijk om veel te overleggen. Je kunt een christelijk feest als Kerst niet zomaar met alle toeters en bellen bij As-Soeffah naar binnen gooien.”

In de groene gangen van de islamitische school hangen tekeningen van lammetjes voor het Offerfeest naast kerstklokken. „We benaderen Kerst als een maatschappelijk fenomeen. Omdat het overal aanwezig is, vinden we het belangrijk dat onze kinderen erover leren”, zegt Melany Burke, locatieleider van As-Soeffah. „In de klas zeggen we wel dat het geen islamitisch feest is.”

Volgens Mildred Geldorp, lerares van groep 8 van de Bijlmerhorst, liep niet alles soepel toen de drie scholen bij elkaar in één gebouw kwamen. „Zeker in het begin waren er problemen met het accepteren van As-Soeffah.”

Er waren wat vechtpartijen tussen de scholen. „Mijn leerlingen juichten bij gym bijvoorbeeld niet voor de moslimmeisjes. Daar hebben we het in de klas over gehad, en nu gaat het beter.”

Burke denkt dat de problemen gedeeltelijk zijn ontstaan doordat As-Soeffah, in tegenstelling tot de andere twee, geen buurtschool is. „De leerlingen worden met busjes uit de hele regio opgehaald.”

Ook voor de directie van de drie scholen is het aanpassen. Blijleven: „Soms moet je ook je principes even opzijzetten. Met basketbal spelen de jongens en meisjes nu op aandringen van de islamitische school gescheiden, omdat daar veel fysiek contact is.” Op hun beurt geven de mannelijke directieleden van As-Soeffah nu ook gewoon een hand aan vrouwen, wat vroeger ondenkbaar was.

De kinderen voeren het kerstspel ook op in bejaardentehuis De Venser. Om de leerlingen daarnaartoe te brengen is gekozen voor misschien wel de meest neutrale figuur: de kerstman in een slee.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden