Een spannend avontuur na de dood van de hoofdpersonen van het verhaal

Toen Astrid Lindgren in 1973 'De Gebroeders Leeuwenhart' publiceerde, ontstond er zowel in Zweden als daarbuiten commotie over het kinderboek. Jonathan redt zijn zieke broertje Kruimel uit een brandend huis en komt daarbij om het leven. Niet veel later sterft Kruimel ook. Na hun dood belanden de broers in het rijk Nangijala, waar ze ten strijde trekken tegen de tiran Tengil.

Wie begint er nu een kinderboek met de dood van de hoofdpersonen, vroegen ouders en onderwijzers zich af. Desondanks verslonden generaties kinderen 'De Gebroeders Leeuwenhart'.

De thematiek bezorgt de makers van adaptaties nog steeds de nodige hoofdbrekers. Zo ook Theater Terra, dat een nieuwe versie maakte van de gelijknamige jeugdmusical. Die werd voor het eerst opgevoerd door theaterlaboratorium M-Lab in 2007, met toestemming van de ervan Lindgren. Voor de bewerking was regisseur Fons Merkies niet vrij om al te veel aan de tekst te sleutelen, vanwege de rechten.

"Ik weet niet of ik het zelf zo gedaan zou hebben", zegt hij over het einde van de musical. In het boek laat Lindgren Jonathan en Karel opnieuw sterven, zodat ze van Nangijala naar het nog wat mooiere dodenrijk Nangilima zullen afreizen. In de musical blijkt de strijd om Nangijala zich af te spelen in een soort tijdsvacuüm tussen leven en dood. Daarmee verandert de boodschap van het verhaal. 'Doodgaan is niet erg, als je maar gestreden hebt om te blijven leven' lijkt de wat paradoxale les die de jonge bezoekers uit de voorstelling moeten trekken.

Wel een vondst is de keuze om een deel van de personages door poppen te laten verbeelden. "Jonathan Leeuwenhart is een sterke, fysieke jongen. Het contrast met Kruimel, de breekbare, broze pop, werkt geweldig", zegt Merkies. De sterfscènes zijn daardoor bovendien niet al te eng. Meer dan door de zware thematiek zullen kinderen gegrepen worden door het spannende avontuur dat de jongens beleven. Theater Terra roept met een eenvoudig decor van doeken en touwen een hele wereld tot leven. In witte handschoenen gestoken handen worden fladderende duiven. Een zware tocht door de bergen wordt prachtig verbeeld met behulp van twee miniatuurpoppen die over opgehangen doeken galopperen. Een wapperend doek is een rivier. Met twee rode lampen en wat lichteffecten komt de draak Katla tot leven. De kinderverbeelding wordt maximaal aan het werk gezet. En dat is precies de kracht van Astrid Lindgrens tijdloze kinderboek.

18 februari, 19.30 uur, Theater De Muzeval, Emmen; 19 februari, 14.30 uur, Theater de Vest, Alkmaar; 24 februari, 19.30 uur, Theater Het Kruispunt, Barendrecht. Informatie: www.theaterterra.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden