Een school die voelt als spelen voor Ajax
Utrecht bereidt slimme leerling uit achterstandswijk voor op gymnasium
"Is een gehucht echt zó klein dat er geen bakker is?", vraagt Nouaim (10) met grote ogen. Meestal wel, zegt juf Isabelle Waardenburg. "Een gehucht is zo klein dat er maar een paar straten zijn. Als er al een bakker is, dan is het een heel kleintje."
Veertien leerlingen uit groep zeven van zes verschillende basisscholen uit de Utrechtse achterstandswijk Hoograven zitten donderdagmiddag na schooltijd op de zolder van een kunstcentrum. Sinds een maand krijgen de kinderen er twee keer per week extra les in taal en begrijpend lezen op de Brede School Academie. Niet omdat ze op de basisschool niet mee kunnen komen - deze kinderen horen juist bij de best scorende en meest gemotiveerde leerlingen van de klas. Maar omdat veel klasgenoten een achterstand hebben en veel begeleiding nodig hebben, komen hun juffen en meesters vaak niet toe aan deze slimmeriken toe.
De kinderen op de academie zijn vaak goed in wiskunde, maar op het gebied van taal lopen ze achter. Dat kan ze op de havo of het vwo doen stranden. Dat weten de leerlingen zelf ook, zegt Arjen Scholten, projectleider van de academie. "Ze zijn ervan doordrongen dat ze een achterstandspositie hebben. Voor degenen die geselecteerd worden voor de academie is het alsof ze naar Ajax mogen."
Tweeënhalf jaar geleden zette oud-schooldirecteur Scholten de eerste vestiging op in de Utrechtse achterstandswijk Overvecht. Een succes, concludeert bureau Oberon: de kinderen gaan flink vooruit met begrijpend lezen en scoren na anderhalf jaar boven het landelijk gemiddelde. Reden voor onderwijswethouder Jeroen Kreijkamp (D66) om afgelopen maand drie nieuwe vestigingen te openen in Utrecht.
Ruim 200 leerlingen uit groep 6, 7 en 8 krijgen nu twee middagen per week les in woordenschat, begrijpend lezen en kennis van de wereld. Kosten: ongeveer 2000 euro per leerling per jaar. Het is dan ook geen 'vrijblijvend huiswerkklasje', zegt oprichter Scholten. De kinderen worden geselecteerd op schoolresultaten voor rekenen, motivatie en betrokkenheid van de ouders.
Op de zolder in Hoograven staan vanmiddag teksten over de watersnoodramp en de deltawerken op het programma. Door de tuimelramen komt de voorjaarszon naar binnen, net als het geluid van buitenspelende buurtgenootjes. Maar dat kan Nouaim, een vrolijk jochie met kleine donkere krulletjes en een blauw trainingspak niet deren. "Ik ga liever meer naar school dan vaker naar voetbal. Of je bij voetbal in de selectie komt, ligt aan wat de trainer van je vindt. Op school ligt het aan jezelf, of je later een goede baan krijgt, ligt aan of je je best doet."
Ook volgens Ilayda (10) kan de academie 'helpen voor later'. Het meisje met een donkere paardenstaart tot aan haar middel wil misschien dokter worden. Taal en begrijpend lezen vindt ze een stuk moeilijker dan rekenen. Dus doet ze fanatiek mee. Als juf Isabelle een vraag stelt, schiet haar vinger de lucht in.
Volgens de filosofie van de Brede School Academie is lezen de sleutel tot succes. Daarom begint elke les met het lezen van de krant en mogen de kinderen elke week een boek mee naar huis nemen. "De kinderen komen uit gezinnen waar geen kranten en boeken worden gelezen en waar nieuwsgierigheid naar de wereld niet noodzakelijk wordt gestimuleerd", zegt Scholten.
Daarom hebben kinderen uit mindere wijken het soms lastig op de middelbare school, zegt hij. "Een kind uit Overvecht of Hoograven dat naar het gymnasium gaat, kent de cultuur daar niet. Wij proberen ze daarop voor te bereiden."
'verlengde onderwijstijd'
De Brede School Academie Overvecht is een van de initiatieven die in 2009 voor vier jaar subsidie kreeg van het ministerie van onderwijs in het kader van het project 'verlengde onderwijstijd'. Dat project werd gestart nadat de Onderwijsraad in 2007 becijferde dat 10 tot 18 procent van alle basisschoolleerlingen een taal- of rekenachterstand heeft of onderpresteert. Scholen met goede ideeën konden geld krijgen voor een pilot waarbij extra leertijd werd besteed aan rekenen of taal. Dat kon in de vorm van een verlengde schooldag, weekend- of zomerschool Die subsidies lopen aan het eind van dit schooljaar af. De Brede School Academie in Utrecht kan de komende vier jaar doorgaan door nieuwe overheidssubsidies. Daarvan kan het de nieuwe vestigingen in Hoograven, Zuilen en Ondiep betalen, die vorige maand openden. Na de zomer start een vijfde vestiging in de wijk Kanaleneiland.
undefined