Een schitterende reis van twee zoekende vrouwen

Carol

Regie: Todd Haynes

Met: Cate Blanchett, Rooney Mara, Kyle Chandler, Sarah Paulson

*****

Tijdens de kerstdrukte op de speelgoedafdeling van een Newyorks warenhuis krijgt een jonge verkoopster een elegante blondine aan haar toonbank, op zoek naar een kadootje voor haar dochter. De ontmoeting laat haar niet los.

Dat was de eigen ervaring die Patricia Highsmith verwerkte in haar roman 'The Price of Salt' (1952). Het boek, verschenen onder pseudoniem, zou een bijzondere plaats binnen haar oeuvre innemen. Niet alleen viel het buiten het genre waarmee ze bekend werd, psychologische thrillers zoals 'Strangers on a Train' en de Mr. Ripley-reeks, haar durf om een ontluikende liefde tussen de vrouwen te beschrijven, leverde haar decennia lang post op van dankbare lezers. Highsmith schilderde de vrouwen niet af als sneu, depressief of moreel verwerpelijk, wel als zoekende.

Dat is ook de kracht van 'Carol', de even nuchtere als poëtische verfilming door Todd Haynes. De regisseur die in 'Far from Heaven' al getuigde van zijn fascinatie voor de mores van de jaren vijftig, voert twee eigenwijze vrouwen op, die toch geen flauw idee hebben waar het heen moet met het leven.

De jonge Therese (Mara) wil fotograferen, maar twijfelt. Ze is niet enthousiast over haar vriendje. Carol (Blanchett) zit in een ongelukkig huwelijk, maar is gewend aan haar luxeleven. Misschien is wat ze met Therese begint, wel haar verzet tegen haar burgerlijke bestaan. Pas wanneer haar echtgenoot (Chandler) haar op morele gronden het ouderschap wil ontzeggen komt ze in actie.

Samen met cameraman Ed Lachman brengt Haynes de twee in beeld alsof ze een beetje buiten de wereld staan. Beslagen ruiten, spiegelbeelden, er zijn veel obstakels die de camera direct zicht op de vrouwen ontnemen. Toch is dat geen makkelijke visuele metafoor voor gevangenschap in een conservatieve maatschappij. Want een liefdesrelatie tussen twee vrouwen mag dan taboe zijn, voor Carol en Therese is het minder 'verdacht' om in een hotel om de presidentiële suite te vragen, dan het voor mannen zou zijn geweest. Nee, het gaat eerder om innerlijk, geïsoleerd geworstel waar de gefrustreerde mannen om hen heen zich geen raad mee weten, maar wat de vrouwen eerlijke volgende stappen laat nemen.

Het is een heerlijke, dromerige reis waar je als kijker getuige van mag zijn, met twee voortreffelijke actrices: levenslust en -pijn wisselen elkaar af op het open meisjesgezicht van Mara en het gracieus doorleefde gezicht van Blanchett. Het moet wel heel gek lopen willen de actrices, al sinds de première in Cannes alom bejubeld, bij het hoogtepunt van het Amerikaanse prijzenseizoen, de Oscars, niet in de prijzen vallen. Net als de melancholische muziek van Carter Burwell, de kostuums van Sally Powell en de beheerste regie van Haynes. 'Carol' is in veel opzichten een schitterend gemaakte film.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden