Review

Een 'rum evening' in Cardiff

Het Britse tijdschrift Opera is in de vijftig jaar van zijn bestaan nauwelijks van aanzien veranderd. Nog steeds wordt het op A5-formaat gedrukt en hoewel het een wat meer glossy uiterlijk heeft gekregen, is de inhoud nog altijd even degelijk. De opzet van het maandelijkse blad is eenvoudig: een redactioneel hoofdartikel, meestal gewijd aan de Britse operawereld, een groot diepte-interview met een internationale ster, nieuwsberichten, necrologieën, boek- en cd-besprekingen en ruime aandacht voor belangwekkende ensceneringen in de vorm van recensies van correspondenten over de hele wereld. In het hart ligt het roze katern waar informatie over wereldwijde operavoorstellingen op te zoeken is.

Opera werd in 1950 opgericht door Lord Harewood en Harold Rosenthal. Deze twee beroemdheden werden onder anderen opgevolgd door Rodney Milnes en sinds een jaar of twee is John Allison de eindredacteur. Namen van kaliber, die we ook bij de redactie (Hugh Canning, Alan Blyth, Rupert Christiansen en Andrew Porter) en de correspondenten (Julian Budden, Michael Tanner, Joel Kasow en Giorgio Gualerzi) tegenkomen.

Het aprilnummer van Opera heeft op de cover een foto van een productie van Mozarts 'Le nozze di Figaro' in Cardiff. Een bijna ontblote graaf Almaviva (Gidon Saks) laat Susanna (Nuccia Focile) voelen wat hij waard is, terwijl Cherubino (Imelda Drumm) angstig een uitweg probeert te zoeken. Een gewaagde foto voor Opera en in de bijbehorende -niet bijster enthousiaste- recensie wordt gesproken van een rum evening, wat zoveel betekent als: een hoogst eigenaardige avond.

In het redactioneel wordt stilgestaan bij de benoeming van David Pickhard als algemeen directeur van het Glyndebourne Festival. Pickhard is momenteel directeur van het Orchestra of the Age of Enlightenment en volgens Opera is hij een verrassende en geruststellende keuze na het overhaaste vertrek van de vorige directeur. Wellicht typerend voor het conservatieve imago dat Opera aankleeft, is de uitslag van een enquête onder de lezers. Hun werd gevraagd een vergeten, verwaarloosde opera te noemen die zij het liefst opgevoerd zouden zien. Op de eerste twee plaatsen kwamen 'Lakmé' van Leo Delibes 'Thaïs' van Jules Massenet.

In de brievenrubriek komt een lezer terug op de schandaal-omgeven openingsproductie van Verdi's 'Il trovatore' bij de Scala. Daar mocht geen enkele zanger alleen voor het voordoek komen, omdat het management bang was voor heftige fluitconcerten. De lezer pleit ervoor om dat altijd te doen, omdat individuele buigingen minderwaardige wedstrijden zijn in het genereren van geluid.

In het grote interview komt de Britse, in Canada werkende, dirigent Richard Bradshaw aan het woord. Niet zo interessant voor Nederlandse lezers, maar het schijnt dat hij hier in de zomer Brittens 'The Rape of Lucretia' komt dirigeren.

In het nieuwsgedeelte wordt uitgebreid stilgestaan bij de vooruitgang (of liever stilstand) van de renovatie van het vijf jaar geleden afgebrande La Fenice-theater in Venetië. Na allerlei verwikkelingen is er nu een datum bekendgemaakt waarop de wederopbouw klaar moet zijn: 15 februari 2002, maar iedereen verwacht dat de oplevering en heropening pas ergens in 2003 zal plaatsvinden.

Ondertussen gaat het proces tegen de tien mensen, beschuldigd van brandstichting, gewoon door. De eis tegen twee electriciens, die moedwillig de brand aanstaken om daarmee financiële boetes te ontlopen omdat ze volgens contract veel te laat klaar waren, luidde zeven jaar. De andere acht beschuldigden wordt grove nalatigheid verweten bij de installatie van rooksensoren en brandmelders. Daarnaast loopt nog een eis van de gemeente (eigenaar van het operahuis); zij willen een schadevergoeding van 150 biljoen lires verhalen op de twee electriciens. Pikant is dat vertrekkend intendant van de Salzburger Festspiele, Gerard Mortier, een aanbod van de burgemeester van Venetië om La Fenice te gaan leiden, heeft afgewezen.

Verder uitgebreide artikelen over een nieuwe opera van Davis Sawer, die op 27 april bij de English National Opera in première gaat en over originele versies en alternatieven van Verdi's 'Macbeth', 'Il trovatore' en 'Simon Boccanegra'.

Bij de recensies een zeer enthousiast verslag van een 'Jenufa' in Chicago; een enscenering van Richard Jones die overgenomen is van De Nederlandse Opera. Uit Amsterdam zelf komen van correspondent Michael Davidson een lovende bespreking van Brittens 'Peter Grimes' en een zeer negatieve van Szymanowksi's 'Król Roger'. Uit Duitsland wordt gemeld dat er een nieuwe heldentenor is gevonden in de persoon van Christian Franz en vanuit Rusland wordt enthousiast kond gedaan van Dmitri Hvorostovski's eerste Rigoletto. Ook handig om te weten dat Miranda van Kralingen op 29 mei Tosca gaat zingen in Cardiff. Da's misschien wel een reisje waard.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden