Brief van de hoofdredactie

Een rouwadvertentie krijgt in de krant de verdiende aandacht, maar de plek is niet altijd ideaal

Cees van der Laan. Beeld Maartje Geels

Er was mij een mooie plek beloofd en ik geef toe dat er te twisten valt over wat dat dan precies is. Een kwestie van smaak. 

De rouwadvertentie die wij als familie in de krant van zaterdag 27 oktober plaatsten om het overlijden van onze moeder wereldkundig te maken, kwam ­samen met een andere rouwadvertentie terecht op pagina 31, een pagina met ­financiële berichten. Intuïtief vond ik het maar zozo. Mijn moeder had niet zoveel op met de wereld van het geld en als het aan mij had gelegen, had ik een chiquere plek gekozen. Aan de ­andere kant zou mijn moeder de laatste zijn geweest die zich daar druk om had gemaakt en – dat moet gezegd – door de plek vielen beide advertenties zeker op. We kregen veel reacties.

Voor nabestaanden is het opstellen van een rouwadvertentie een belangrijk maar ook kwetsbaar moment om de overledene voor de buitenwereld in enkele regels en feiten te schetsen. Ze zijn doorgaans nog vol emoties over de dood van de dierbare als de annonce moet worden opgesteld. De gevoeligheid voor de plek in de krant ligt in het verlengde hiervan. Helaas gaat het hier soms weleens mis, zo heb ik zelf mogen ervaren. “Vandaag werd ik weer getroffen door de manier waarop u de familieberichten in de krant plaatst. Zo respectloos, weggestopt in een overgeschoten hoekje, dan eens hier en dan eens daar”, schreef een lezer mij deze zomer.

Klachten

In de afgelopen jaren heb ik hierover enkele klachten ontvangen, niet veel, maar toch. Een rouwadvertentie is een tijdelijk monument waarin de overledene eer wordt betoond. In het opstellen en plaatsen van zo’n advertentie moet alles goed verlopen, tot en met de plek in de krant aan toe. Dat exemplaar van de krant wordt vaak nog jaren bewaard.

Soms krijg ik laat in de middag of begin van de avond een paniekerig telefoontje van familie die er achter is gekomen dat de geboekte kerk al is gereserveerd of dat het adres verkeerd is doorgegeven. De medewerkers van de betreffende afdeling zijn al naar huis en de mensen bellen ten einde raad de redactie. We proberen dan toch nog de inmiddels afgesloten pagina’s open te breken en de advertentie te corrigeren. Tot dankbaarheid van de familie.

Maar soms is er dus ook boosheid of verdriet over de plek, zoals bij de eerder geciteerde lezer. Daar kunnen wij helaas niet altijd wat aan doen. Doorgaans staan familieberichten in het eerste katern, bij voorkeur dicht bij de opiniepagina’s, maar ook regelmatig in de Verdieping.

Aanbod

Een probleem hierbij is dat wij niet, zoals bijvoorbeeld andere kranten, beschikken over een ruim aanbod van rouwadvertenties – om het eufemistisch uit te drukken. Met als gevolg dat wij niet dagelijks een hele pagina kunnen vullen met familieberichten. Ze komen dan samen met andere advertenties op een pagina, of komen op plekken die niet ideaal zijn.

Advertenties opsparen totdat een hele pagina kan worden gevuld, kan helaas omwille van de actualiteit niet. Wat ook kan is dat je net te veel aanbod hebt voor een pagina. Dan kunnen een of twee advertenties op een andere pagina terechtkomen.

Waarvan u zich verzekerd kunt weten, is dat rouwadvertenties alle aandacht krijgen die ze verdienen, maar dat de plekken als gevolg van aanbod en het aantal pagina’s in de krant niet altijd ideaal hoeven te zijn of kunnen zijn.

Gelukkig worden ze desondanks bijna altijd gelezen.

Cees van der Laan schrijft wekelijks over de discussies op de redactie en de keuzes van de krant. U leest ze op trouw.nl/briefvandehoofdredactie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden