Een rijdend antidepressivum

Citroën wil de Fransen vrolijker maken met de nieuwe e-Mehari.

Citroën reanimeert deze donkere winter het lang vergeten vrolijke genre van de strandauto met een nieuwe Mehari: de e-Mehari. Eind jaren zestig, toen the Beach Boys furore maakten met surf-hits en jongeren hun eerste auto kochten, werden strandauto's een hype. Militaire voertuigjes op basis van een Eend of Mini konden, o ironie, speciaal voor een vredelievende generatie schaamteloos worden omgetoverd tot winstgevende fun-auto's.

Ook aan strandland Nederland ging deze rage niet voorbij. De Amsterdamse firma Ruska verwierf roem als buggymerk. Ruska's 'zandvlooien' werden gemaakt op Keverbasis tot de hype rond 1983 over was. Daf bleef passief. Het leger-Dafje YA bleef puur militair. Alleen koningin Juliana en prins Bernhard werden op een speciaal ontworpen Daf-strandauto getrakteerd. Hans van As, een slimme zakenman, sprong in het gat en maakte Dafjes topless. Hij verkocht ze als Havas.

Citroën had destijds met de Mehari een ijzersterke aanbieding. De strandwagen werd fameus door films waarin Louis de Funès schittert als knotsgekke politiebeambte. De deux-chevauxachtige auto, vernoemd naar de dromedaris, ontstond in 1968 als handig vervoermiddel voor overheidsdiensten. Filmheld De Funès maakte de Mehari internationaal populair. De wagen werd gebaseerd op de luxe-Eend, de Dyane 6, en zou tot 1988 worden geproduceerd.

En nu is de Mehari terug. Citroën zegt hiermee Frankrijk een positieve boodschap te willen brengen, het land waarin somberheid soms de overhand dreigt te krijgen. De elektrische cabriolet, een rijdend antidepressivum, is voorlopig slechts in het thuisland te koop. Het is een model voor wie de Route du Soleil mijdt en liever cruiset over de boulevards van Saint Tropez. In de stad belooft de e-Mehari 200 kilometer op een batterijlading te halen.

Helemaal origineel is de e-Mehari niet. Het is de ver-citroënde versie van de Bolloré Bluesummer die al langer bestaat. Bolloré is een fabrikant van elektrische voertuigen voor de nationale en Afrikaanse markt. In vrolijke Citroën-gedaante met oude Mehari-naam erop moet de auto duidelijk maken: ook joie de vivre is typisch Frans.

Quirijn Visscher

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden