Een première als finale

Een première als finale. Met de voorstelling ’De speler’ naar Dostojevski’s goknovelle nam ZT Hollandia afscheid.

Amper bekomen van het toneelstuk’De speler’ naarde goknovelle van FjodorDostojevski, moest het publieknog even in de Maastrichtseschouwburgstoelen blijven zitten.Juryvoorzitter Hein Janssenvan de Kring van NederlandseTheatercritici beklom het toneelen stak een lofzang af op hetgrensoverschrijdende oeuvre vanHollandiaregisseur Johan Simons.,,Het afgelopen seizoen heeftJohan Simons wederom latenzien hoezeer hij zijn publiek aanhet denken weet te zetten doorin zijn theatertaal schoonheid samente laten vallen met het afschrikwekkende.’’Waarop eengoedgeluimde Simons de Prijsvan de Theaterkritiek 2004 inontvangst nam.Het was tijdens de ’InternationaleTheaterdagen’ van Maastricht,met dit keer als thema:’De ontvoering van Europa’. Deorganisatie van de Theaterdagenriep de toeschouwers onverschrokkentoe: ,,’De ontvoeringvan Europa’ is een dappere pogingvan de ToneelacademieMaastricht en het Theater aanhet Vrijthof om het ergens overte hebben. Over Europa! En overhet theater in Europa. Gaat datnog ergens over? Wordt Europaontvoerd of zullen wij haar ontvoeren?We willen het ergensover hebben met u!’’Niet toevallig vond daarom deNederlandse première van Dostojevski’s’De speler’ in Maastrichtplaats. Want regisseur Simonsensceneert het stuk in Duitsland,België en Nederland, met Duitseen met Nederlandse acteurs. Inhet Duits, met hier en daar ookwat Nederlands er tussendoor,als coproduktie van ZTHollandiaen Volksbühne am RosaLuxemburgPlatzuit Berlijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden