Een portret van de kust

Verschillende kunstenaars schilderen de hele kustlijn, van Zeeland tot Groningen. Elk doet een eigen stukje strand, duin of dijk, zodat een compleet panorama van de Nederlandse kust ontstaat.

De zeehond in het gedeelte van Piet Groenendijk was een stukje opgeschoven toen de schilder aan hem toe was. Nu is het dier terug te vinden in het schilderij van zijn collega Ernst Voss, wijst Groenendijk.

Beide kunstschilders zijn net terug van een dagje schilderen aan boord van De Triton. Bij de droogvallende waddenplaat Hond – op 53 graden en 19 minuten noorderbreedte en 6 graden en 55 minuten oosterlengte – hebben de schilders ieder een stuk van de kust vereeuwigd.

Op uitnodiging van kunstorganisatie XXL Arts schilderen verschillende kunstenaars samen de hele Nederlandse kust. XXL Arts wil de driehonderd kilometer van Cadzand naar Delfzijl vastleggen.

Sandra KüÇüksen van XXL Arts zegt over het project dat Ku(n)stwerk is gedoopt: „Nu kan het nog. De kust is in hoog tempo aan het veranderen. Over hooguit twintig jaar zie je door ophoging, verzwaring en verbreding het achterland niet meer.” Nu al staan op veel doeken graafmachines en bulldozers.

De afgelopen weken was de Groningse kust plaats van handeling, deze maand gaat het verder in Zuid-Holland. Volgend jaar volgen Friesland en Noord-Holland. De Zeeuwse kust is vorig jaar al bezocht.

De kunstenaars varen telkens uit om vanaf een schip in totaal 36 locaties vast te leggen. Het levert 125 olieverfschilderijen op van twee meter vijftig bij vijftig centimeter elk. Door die achter elkaar te plaatsen ontstaat een soort Panorama Mesdag.

Met steun van fondsen en sponsors huurt XXL de kunstenaars in, die een dagvergoeding krijgen voor hun deelname.

De schilders moeten op wiebelende boten kunnen werken en niet al te traag zijn, zegt Harry Kraaij van XXL Arts.

„Ze kunnen er niet langer dan vijf uur over doen, anders kunnen we niet meer terug met de boot.”

Piet Groenendijk heeft tijd genoeg gehad voor zijn paneel.

„Ik heb ervan genoten. Je ziet het wad langzaam veranderen, terwijl je bezig bent.” De Groningse schilder tekende de Akzohaven, maar ook een idyllisch molentje. „Pas na twee uur schilderen zag ik dat dat molentje daar stond.”

Ernst Voss uit Amsterdam had als onderwerp onder meer de Eemscentrale van Electrabel. Op zijn witblauwe doek heeft hij uit artistieke overwegingen een flink aantal elektriciteitsmasten weggelaten.

Voss was er vorig jaar in Zeeland ook bij. „Groningen is met zijn Eemshaven veel industriëler”, zegt hij over de verschillen.

„In Zeeland is het toeristischer en er gebeurt veel meer. Op sommige plekken wordt extra strand gemaakt, op andere plekken breken ze de dijken af.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden