Een pop-up store van een paar dagen

Anne en Lieve Hayen zijn letterlijk opgegroeid tussen de rekken met designkleding – als dochters van Kiki Niesten. Maar een eigen winkel in Maastricht, zoals hun moeder, is niet wat de zussen voorlopig willen. Vorig jaar richtten zij Winkeldochters.com op, een online webshop voor vintage topmerken. Sindsdien loopt het storm. Dat is niet alleen vanwege de nauwelijks te stillen honger naar merkkleding van de kopers. Ook de verkopers lijken maar wat blij te zijn om weer ruimte in hun kast te hebben voor nieuwe kleding. Anne: „Door onze ervaring in de winkel beseften we dat mensen veel designkleding in de kast moeten hebben hangen. Een mens verkleedt zich niet drie keer op een dag. Dat betekent dat wat je aan kunt maar beperkt is. Het is natuurlijk heel erg zonde dat prachtige kleding in de kast blijft liggen en wij willen deze kleding een tweede leven geven.”

Om het eenjarig bestaan van Winkeldochters te vieren, verhuist de webwinkel tijdelijk naar een pand in Maastricht. Een zogenoemde ’pop-up store’ – een idee dat ze in juli ook al uitvoerden. „We vinden het heel leuk om tijdelijk wel een winkeltje te hebben”, zegt Lieve. Meer dan duizend stuks designkleding, schoenen, tassen en accessoires kunnen bezoekers gaan passen. Van Alaïa, Alexander McQueen, Burberry, Chanel, Christian Dior, Dolce & Gabbana, Givency, Hermès, Jil Sander en Marni tot Vivienne Westwood en Yohji Yamamoto. „Hoewel we op de website al laten zien wat je met bijvoorbeeld een grijze rok kunt combineren, kun je in deze live winkel makkelijker kleding combineren, omdat we ook à la minute advies kunnen geven. We gaan mensen ook persoonlijk stylen”, vertelt Lieve.

Hoewel veel vrouwen hun gretigheid naar designkleding moeilijk weten te verbergen, hopen Anne en Lieve dat de bezoekers verder kijken dan alleen de labels aan de kleding. Daarom koppelen ze aan de verkoop ook een route door Maastricht met hun eigen favoriete tips – van bijzondere restaurants, hotels tot een stop bij Kiki Niesten. Deze combinatie is ook terug te vinden in hun manier waarop ze de innamedag van kleding organiseren. „We hebben het in mei op een Aspergeboerderij gehouden, waar mensen een rondleiding konden krijgen en we hielden er een in het textielmuseum in Tilburg”, vertelt Anne.

Nog steeds komen de zussen handen tekort bij de inname van kleding. En nog steeds valt twintig procent af omdat het niet aan de kwaliteitseisen voldoet. Maar het aantal wordt wel minder, zegt Lieve tot haar tevredenheid. Anne: „We willen echt exclusief worden. We weten dat deze formule het beste werkt als het aanbod heel bijzonder is. Dat betekent dat we steeds vaker ’nee’ moeten zeggen. Maar we zijn ook geen gewone kringloopwinkel.”

Winkeldochters.com presenteert t/m 19 december tweedehands topmerken in de Rechtstraat 48 in Maastricht. De plattegrond met tips over bijzondere locaties in de stad is te downloaden op de website.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden