Een pitstop voor het lijf

Claudia Slabbekoorn van Masseur aan de Deur voor haar Piaggio. (FOTO JÿRGEN CARIS, TROUW) Beeld
Claudia Slabbekoorn van Masseur aan de Deur voor haar Piaggio. (FOTO JÿRGEN CARIS, TROUW)

Nederland laat zich massaal masseren. In de salon, thuis of op de werkvloer.

’Start hier een nieuw leven!’ De teksten op de gevel van dokter Songs praktijk liegen er niet om. ’Stop depressie! Wees gelukkig!’ En: ’Totale ontspanning!’ Song is een van de Chinese massagesalons die met name in Amsterdam als paddestoelen uit de grond schieten.

Binnen in de propere, witte ruimte aan de Van Woustraat zitten drie Chinese vrouwen te wachten op cliëntèle. Ze zijn gekleed in doktersjassen. Hier komt men duidelijk niet voor een erotische massage, maar voor een trefzekere, medisch verantwoorde full body treatment. Gebaseerd op de principes van Tui-Na (spreek uit: twie na), een traditionele Chinese geneeswijze die de energiebanen in het lichaam stimuleert en blokkades opheft. Voor 35 euro word je een uur gemasseerd, met extra aandacht voor die spieren die extra stram, gestresst of vermoeid zijn.

Een afspraak maken is niet nodig; voor je het weet lig je op tafel in een van de behandelcabines van Song. Slechts gekleed in je onderbroek en bedekt door een wollige witte handdoek. „Welk deel van uw lichaam voelt oncomfortabel?”, informeert de jonge masseuse voor ze begint.

Bij Song is de voertaal Chinees, maar voor wie dat niet beheerst, wordt er Engels gesproken. Liggend op mijn rug voel ik hoe de sterke vingers van de masseuse mijn gezicht betasten. Wrijvend, kloppend, draaiend – vooral haar duimen bezitten een ongekende kracht. Langzaam vloeit de eerste spanning uit me weg. Er rest me niets anders dan me aan de bewegingen over te geven. Met mijn ogen goed dicht, dat wel, om de tl-balken buiten te sluiten.

Aan sfeerverlichting doen ze niet, hier bij Song. Trouwens ook niet aan de spirituele franje die je aantreft bij veel Nederlandse massagepraktijken. Geen wierook of Tibetaanse gong, geen boeddhabeeld of dolfijnengezang te bekennen. De entourage is, net als de massage zelf, doelgericht en praktisch. Soms hardhandig, maar steeds nét op tijd weer milder en vriendelijker.

Terwijl mijn hele lijf vakkundig wordt gekneed, hoor ik de deur van de salon veelvuldig opengaan. Twee vriendinnen komen op afspraak, een meisje koopt een massagebon voor haar vriend, een vrouw meldt dat ze een staartbeenblessure heeft en wordt doorverwezen naar de acupuncturist achter in de praktijk.

„Jullie hebben het druk”, constateer ik. Mijn masseuse knikt en begint met haar ijzeren vuistjes op mijn bovenbeen te roffelen. Dat is nodig om mijn spieren te ontspannen, legt ze uit, om de energie- en bloedcirculatie te bevorderen en de balans tussen yin en yang te herstellen. En het bekertje warm water dat ze me na de massage aanreikt, moet ervoor zorgen dat de zojuist los geknede gifstoffen beter worden afgevoerd. Dankbaar reken ik af, een stuk soepeler in de schouders. Dit is wel iets om elke week te doen.

Tegenwoordig kun je ook kiezen voor thuismassage, eveneens in opkomst. Claudia Slabbekoorn maakte er haar business van en richtte Masseur aan de Deur op. „Ik werkte als masseur bij fysiotherapeuten en sauna’s, maar ik merkte dat mensen het veel prettiger vonden als ze thuis werden gemasseerd. In hun eigen omgeving zijn ze meer ontspannen, ze kunnen zelf hun muziek opzetten en na afloop lekker in hun badjas blijven lopen of gewoon meteen door naar bed.”

Mensen hebben steeds minder tijd, services aan huis worden populairder, dus ook de thuismasseur is een gat in de markt, merkte Slabbekoorn. Ze bouwde een netwerk op van masseurs in diverse steden, die via haar website te boeken zijn. Gewapend met een massagetafel, handdoeken en olie komen ze op bestelling bij je aan de deur voor een massage van een uur à 50 euro.

„Het zijn allemaal gediplomeerde, betrouwbare en sociaal vaardige mensen, met elk hun eigen expertise”, vertelt Slabbekoorn. „De één is gespecialiseerd in ayurvedische of sportmassages, de ander in shiatsu of voetreflextherapie. In ruil voor een maandelijks bedrag zorg ik voor hun pr, visitekaartjes, flyers en het logo van Masseur aan de Deur op hun auto.”

Zelf rijdt Slabbekoorn in een uit Italië geïmporteerde Vespacar, waarmee ze haar klanten in Amsterdam bedient. „Die kan ik tenminste overal op de stoep parkeren.” Haar klanten zijn heel divers, van geblesseerde sporters tot studenten die aan hun scriptie werken en van mensen met burn-outklachten tot terminaal zieke patiënten.

„Elke klant vereist natuurlijk een eigen aanpak”, zegt Slabbekoorn. „Ik weet van tevoren nooit wat ik ga doen, maar ga tijdens de behandeling op mijn gevoel af. Ik bekijk ter plekke waar de knopen en de blokkades zitten en wat heeft de persoon in kwestie nodig heeft.”

Oneerbare verzoeken krijgt ze nooit en daar is ze ook niet bang voor. „Ik heb met opzet gekozen voor een zakelijke site zonder poespas en voor een huisstijl in de kleuren groen en wit. Dat straalt rust en een medische, zelfs wat klinische sfeer uit.” Ook haar witte Masseur aan de Deurshirt wekt geenszins verkeerde verwachtingen.

De heilzame werking van een massage wordt ook meer en meer door werkgevers erkend. Dat merken Joost en Martijn Bary van Jobmassage. De tweeling begon zijn bedrijf na een vakantie in de Filippijnen, waar een dagelijkse massage op het programma stond. „Toen ik merkte hoe goed me dat deed, ben ik ook in Nederland gaan zoeken naar plekken waar je gemasseerd kan worden”, vertelt Joost Bary. „Ik maakte kennis met stoelmassage en was meteen enthousiast.”

De broers volgden allebei een cursus en gingen vervolgens met hun massagestoel langs kantoren en instellingen. Al snel kwamen er zo veel aanvragen, dat ze hun zaak uitbouwden tot een professioneel bedrijf met een team van 150 masseurs verspreid door het hele land. Onder de klanten van Jobmassage bevinden zich Rabobank, TomTom, Holland Casino, NS en Ernst & Young.

Werkgevers zijn enthousiast, omdat ze een aantoonbare daling van het ziekteverzuim onder hun personeel zien, vertellen de broers. En werknemers vinden het prettig om tijdens een drukke dag even achter hun bureau vandaan te mogen om 20 minuten gemasseerd te worden.

Martijn: „Onze masseurs komen één à twee keer per maand langs op de werkplek. Je moet het zien als een onderhoudsprogramma voor het lichaam, een korte pitstop die met name preventief bedoeld is. Het kan gewoon door de kleding heen, waardoor het makkelijk in te plannen en voor iedereen toegankelijk is.”

De behandeling is speciaal gericht op de computerende mens en gebaseerd op shiatsu, de traditionele Japanse drukpuntmassage, waarbij hoofd, nek, rug, schouders, armen en handen gemasseerd worden. Joost: „Ons doel is om tijdens de stoelmassage zo veel mogelijk zintuigen te prikkelen. We toveren een ruimte binnen het bedrijf om tot massagekamer, compleet met dimlicht, een geurverstuiver met etherische olie en een lekker muziekje. Mensen voelen zich daarna niet alleen ontspannen en opgeladen, ze ervaren het ook als blijk van waardering van hun werkgever. Het vergroot hun werkplezier en zorgt dat ze lekkerder in hun vel zitten.”

De broers hebben het inmiddels te druk met hun bedrijf om zelf nog professioneel te masseren. Martijn: „Mijn vriendin en moeder masseer ik nog, maar daar blijft het wel bij.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden