Een ontroerend en universeel herkenbaar stripverhaal

Moonrise Kingdom
Regie: Wes Anderson. Met Jared Gilman, Kara Hayward. In 23 filmtheaters.

Niemand die je zo overtuigend terugvoert naar het vroegwijze perspectief van een elfjarige als de Amerikaanse regisseur Wes Anderson. Zwart nostalgische, tragikomische films maakt hij; vol verwondering en ongemak. 'Moonrise Kingdom', dat Anderson samen met Roman Coppola schreef, gaat over het kortstondige liefdesavontuur van blauwkous Suzy Bishop en padvinder Sam Shakushky.

Twaalfjarige Suzy woont met haar ouders (Bill Murray en Frances McDormand), twee advocaten die in twee verschillende bedden slapen en elkaar counsellor noemen, op het fictieve eiland New Penzance in New England, waar Sam vlakbij de zomer doorbrengt in het perfect gedrilde, langs rechte lijnen opgebouwde padvinderskamp Camp Ivanhoe. Het is 1965. In de openingsscène trekt de camera langs de ruimtes in het huis van de disfunctionele Bishops, waar ieder in zijn eigen kamer zijn eigen gang gaat: liggen, lezen, of plaatjes draaien op een hemelsblauwe pick-up, zoals Benjamin Brittens 'The young person's guide to the orchestra'. De heldere, beschaafde vrouwenstem die de jonge luisteraar alle snaar-, blaas- en strijkinstrumenten laat horen, werkt als een instant tijdmachine - zelfs al heb je je eigen kinderjaren nooit in Amerikaanse disfunctionele setting doorgebracht en hoorde je nooit eerder iets van Britten.

Sam is, naast bovengemiddeld getalenteerd padvinder, ook een wees met pleegouders die hem niet meer terug willen. Suzy kwijnt weg tussen drie broertjes, een verstrooide vader, en een gepreoccupeerde moeder die een lusteloze affaire onderhoudt met de enige politieagent op het eiland (Bruce Willis). Sam en Suzy gaan het maïsveld in en op zoek naar de 'swinging sixties'. Ze nemen de pick-up, haar boeken, poes, zijn rugzak, tent, kano en een singeltje van Françoise Hardy mee.

Anderson verkeerde in zijn vorige film, zijn eerste animatiefilm, 'Fantastic Mr. Fox', ook al op eenzame hoogte met zijn fantastische art direction, en betoont zich opnieuw een perfectionist in 'Moonrise Kingdom'; een droogkomisch, hoekig, maar ook ontroerend stripverhaal dat iets universeel herkenbaars raakt, ergens bij het vocht opzuigen uit kiezelstenen, die veel te hoge boomhut, en een vertederend dansje en tongzoenen op het strand.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden