Brief van de hoofdredactie

Een ongemakkelijke rel om een spotje

Cees van der Laan Beeld Maartje Geels

Door een verontruste lezer werd ik gewezen op een toevallige samenloop van omstandigheden. Achter de meest recente commercial van Trouw was op een zondagavond op één van de publieke zenders het inmiddels veel besproken spotje van Kerk in Actie geplakt. 

"In de week waarin tientallen christenen zijn vermoord vanwege hun geloof, scheurt Trouw de beeltenis van Christus door. Kunt u mij zeggen wie u hiermee denkt te winnen voor nieuwe abonnementen? Of is het uw bedoeling om afscheid te nemen van uw christelijke lezers? Zeg me dat ik me heb vergist.''

Deze lezer vergiste zich in die zin dat het spotje niet van Trouw was, maar van de hulporganisatie Kerk in Actie. Naar mijn verwachting zal dat zijn verontrusting en wellicht zijn boosheid, alleen maar groter hebben gemaakt. Uitgerekend een specifiek christelijke organisatie maakt reclame met het versnipperen van een beeltenis van Jezus.

We kregen over dit spotje van Kerk in Actie een reeks brieven. Merendeels negatief, maar er waren ook lezers die er iets positiefs inzagen. "In de eucharistie breken en delen wij immers ook het lichaam van Christus. Is er een mogelijkheid dat we deze reclame juist als toenadering en kans voor oecumene zien?", schrijft Camil Staps vandaag in de rubriek lezersreacties.

Toeval

De rel om dit spotje had voor mij om een andere reden iets ongemakkelijks. In de Verdieping van afgelopen dinsdag publiceerden wij over twee pagina's een verhaal over de vraag hoe musea en universiteiten om moeten gaan met afbeeldingen van de profeet Mohammed. Dit aan de hand van een interview met religiewetenschapper Pooyan Tamimi Arab. Mohammed, zo was zijn verhaal, werd aanvankelijk wel afgebeeld maar in de afgelopen honderden jaren is er een soort beeldverbod ontstaan, met alle gevolgen van dien voor mensen die om wat voor reden dan ook de profeet afbeelden.

De omvang van dit verhaal stak wat schril af met onze berichtgeving afgelopen woensdag over het Kerk in Actie-spotje, een twee-kolommer op pagina 4. Gezien de ophef in christelijke kringen hadden we best ruimer kunnen uitpakken. De suggestie had kunnen zijn dat we over de belangrijkste held van die andere religie meer schrijven dan over onze 'eigen' profeet.

Als je al tot die vaststelling was gekomen, dan speelde ook hier het toeval een rol. Aanvankelijk was het de bedoeling ruimer uit te pakken, maar door het ontbreken van een goede illustratie en het ruime nieuwsaanbod, belandde het verhaal uiteindelijk op pagina 4. Een dag later kwamen we er in ons hoofdredactioneel commentaar op terug. De kop boven het commentaar luidde: 'Jezus-spotjes slaan de plank mis'.

Gevoeligheid

Tegelijkertijd sluit ik niet uit, dat de aanslagen op bijvoorbeeld het satirische tijdschrift Charlie Hebdo en de ophef over de Deense spotprenten, hun weerslag hebben op onze opvattingen hoe je de eigen religieuze voorlieden kunt afbeelden.

Wellicht is de gevoeligheid voor wat christenen als kwetsbaar ervaren, ook groter geworden. Lezer G. den Dulk uit Wassenaar meent dat met dit spotje de weg wordt voorbereid naar de volgende film van Geert Wilders met brisante inhoud. "Het is niet uitgesloten, dat in die film beelden van de profeet worden vernietigd of belachelijk gemaakt, zodat de spanningen in de samenleving toenemen. Als we tegen een dergelijke film protesteren, kan de heer W. wijzen op de Jezus-spotjes.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden