’Een nulmeting. Over drie jaar is het beter’

Het was inderdaad wel even slikken, zegt Michel Dutrée van Nefarma. De directeur van de branchevereniging van fabrikanten van innovatieve geneesmiddelen beschouwt het imago-onderzoek van Motivaction als ’een nulmeting’.

„Het geeft aan hoe we er nu voor staan. Over drie jaar herhalen we dit onderzoek en dan verwacht ik betere uitkomsten. Dit rapport is een belangrijk signaal. We zijn er dus nog niet.”

Een goed imago moet je verdienen, weet Dutrée. Affaires over het fêteren van artsen, te fanatieke artsenbezoekers, het achterhouden van onwelgevallig onderzoek en het verzwijgen van ernstige bijwerkingen van medicijnen hebben het imago van de bedrijfstak wereldwijd ernstig aangetast. In Nederland zette Nefarma eind 2006 een kostbare advertentiecampagne op om de branche in een gunstiger daglicht te krijgen. ’Tijd om de regie weer in eigen hand te nemen’, luidde het motto van de toenmalige directie. In kranten verschenen advertenties over de zegeningen van de farmaceutische industrie. Maar van hard roepen alleen, verandert een imago niet.

Kort na hun aantreden bliezen de nieuwe directeur Dutrée en zijn woordvoerder Paul Wouters de campagne voortijdig af. De advertenties schoten hun doel voorbij, vonden beiden, en ze leidden af van de echte boodschap die Nefarma kwijt wilde.

Dutrée: „We willen daadwerkelijk deelnemen aan de maatschappelijke discussie. Daarom zijn we bezig met het houden van debatten over thema’s die wij belangrijk vinden: de marktwerking in de zorg, het gebruik van proefdieren in het geneesmiddelenonderzoek – onderwerpen waarover wij de discussie graag aangaan.”

De tijd is voorbij dat pillenfabrikanten blijven steken in ontkenningen als er opnieuw een uitwas in de publiciteit komt, zegt Dutrée. „We zoeken nu de dialoog en we pakken de uitwassen ook aan.” Dutrée zegt dat hij daarvoor het mandaat heeft van zijn leden.

Als recent voorbeeld noemt hij het optreden van Nefarma tegen farmaceutisch bedrijf Boehringer-Ingelheim. Het tv-programma ’Tros Radar’ toonde met een verborgen camera aan dat een handelsreizigster van deze fabrikant in een wachtkamer een patiënt ertoe aanzette de huisarts om het bloeddrukmiddel te vragen waarvoor zij reclame kwam maken bij de dokter. Nefarma reageerde met een scherpe terechtwijzing en riep de gezondheidsinspectie op vervolging in te stellen tegen het aangesloten bedrijf.

Dutrée zegt dat hij niets kan met de uitwassen in de branche in het verleden. „Ik heb niets aan verhalen over kwesties die vijf of tien jaar geleden speelden. Ik wil de Nefarma-leden direct kunnen aanspreken op zaken die nu misgaan. Wat dat betreft is er veel veranderd. Ik zie dat er nu op algemene ledenvergaderingen publiekelijk wordt gesproken over het afschaffen van de cadeautjescultuur, de presentjes die artsenbezoekers aan dokters uitdelen. Er zijn bedrijven die zich hardop afvragen: moeten we daar niet gewoon mee ophouden? Zo’n discussie was tien jaar geleden nog ondenkbaar binnen Nefarma. Er is tegelijk wel de vrees of artsenbezoekers dan nog binnenkomen bij huisartsen. Want het blijkt dat sommige dokters het toch wel erg prettig vinden dat ze een cadeautje krijgen.”

Dan meteen ook maar het artsenbezoek afschaffen? De helft van de huisartsen ontvangt nu immers al geen industrievertegenwoordigers meer. Die optie is voor Nefarma onbespreekbaar. „Wij vinden dat we als bedrijven vrije toegang moeten hebben tot artsen. Dat moet zo blijven. De dokter is bijzonder goed in staat onze informatie op waarde te schatten. Wij hebben over onze middelen ook de meeste kennis in huis.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden