Een nieuwe weg in echte jazzmuziek

MISCHA ANDRIESSEN

JAZZ

Jameszoo

Fool

****

Kneebody & Daedelus

Kneedelus (Brainfeeder)

*****

'Vernieuwing komt in jazz alleen voort uit bestaande bands die lang samenspelen.' Dat schreef saxofonist Gary Bartz onlangs, die in de jaren zeventig aan de zijde van trompettist Miles Davis de grenzen tussen jazz, rock en elektronische muziek flink opschoof. Had Bartz de gelegenheid gehad om naar het album 'Fool' van Jameszoo te luisteren, had hij die woorden vast voor zich gehouden. 'Fool' is namelijk in belangrijke mate vernieuwend, maar helemaal niet het product van een vaste band. De Bossche producer Mitchell van Dinther, die de drijvende kracht is achter Jameszoo, jamde bijvoorbeeld eens drie uur lang met de Braziliaanse musicus en producer Arthur Verocai en gebruikte daaruit net vijf minuten voor het nummer 'Flu.' Een vergelijkbare werkwijze hanteerde Van Dinther met de Amerikaanse pianist Steve Kuhn. Jameszoo legt een frisse link tussen jazz en elektronische muziek, en dat doet hij heel overtuigend. 'Fool' is een bizar, maar krachtig en intrigerend album.

Bovendien lijkt de tijd er rijp voor, wat weleens anders is geweest. Toen Miles Davis eind jaren zestig, begin jaren zeventig eenzelfde schemergebied begon te verkennen, viel hem hoon ten deel. Het publiek accepteerde een baanbrekende plaat als 'Bitches Brew' veel beter dan de meeste jazzcritici. Miles Davis vroeg zich af of de spontaniteit van jazz niet juist kon worden versterkt door de rol van de producer veel groter te maken dan tot dan toe gebruikelijk was. Binnen enkele ragfijne kaders konden de musici spelen wat ze wilden. De definitieve vorm kwam in de studio.

Een dergelijke methode doet nu opgeld, waarbij een voortrekkersrol is weggelegd voor Brainfeeder, het label van de Amerikaanse producer Flying Lotus. Jameszoo vond daar als eerste Nederlander onderdak en zal ook het spits afbijten op de labelpresentatie vanavond tijdens North Sea Jazz. Verder treedt ook bassist Thundercat op, naast Flying Lotus zelf. Saxofonist Kamasi Washington is het grootste commerciële succes van Brainfeeder, voor hem is de Darling al te klein: hij treedt vandaag aan met het Metropole Orkest in de gigantische Maaszaal.

Een optreden waar zelfs nog meer van mag worden verwacht, is dat van de vijfde Brainfeeder-act op het festival: Kneedelus. Dit samenwerkingsproject tussen het jazz-fusionkwintet Kneebody en producer Daedelus leverde een bloedstollend titelloos album op, waarop het beste uit twee werelden samenkomt. De onvoorstelbare virtuositeit van de Kneebody-mannen krijgt een nog spannender dynamiek en klankkleur door de ingrepen van Alfred Darlington (Daedelus). Net als bij Jameszoo is de luisteraar opgewonden getuige van een nieuwe weg in de muziek. Zelfs conservatieve jazzcritici wordt de mond gesnoerd. Want dit is net zo swingend, maf, technisch verbluffend en spontaan als 'echte' jazz.

Platenlabel Brainfeeder organiseert vanmiddag het programma in de Darling op North Sea Jazz, met Thundercat, het Jameszoo Quintet, Flying Lotus en Kneebody & Daedelus.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden