Een nieuwe relatie voor nabestaanden: samen leuk verder

Een jeugdliefde traceren of een nieuwe partner zoeken voor een weduwe aan de hand van een verlanglijstje. Niets is te dol voor koppelaarster Monica Zeegers van ontmoetingsbureau Actie & Reactie, een relatiebureau dat speciaal gericht is op weduwnaars en weduwen. „Laatst vroeg iemand of ik een partner voor hem kon zoeken die ook graag tennist en in dezelfde plaats woont. Toen ben ik alle tennisverenigingen in zijn buurt afgegaan op zoek naar vrijgezellen."

Actie & Reactie is gevestigd in het Gelderse Overasselt. Een groene haag met witte rozen, dito duiven en een paspop die een bruidsjurk draagt, sieren het kantoor. Een wel erg optimistische inrichting voor een ontmoetingsbureau dat weduwen en weduwnaars koppelt. Zeegers lacht verontschuldigend: „Ik kon het nergens anders kwijt.”

De rest van de ruimte ziet er al even ongeordend uit en weerspiegelt de hectische maand die de koppelaarster achter de rug heeft. Sinds deze zomer is ze de trotse eigenaresse van Actie & Reactie. Het relatiebureau is een primeur in Nederland en komt zeker niet uit de lucht vallen.

Naast het ontmoetingsbureau runt ze namelijk ook een uitvaartbedrijf. „In de veertien jaar dat ik uitvaarten regel, heb ik zoveel weduwen en weduwnaars ontmoet dat ik dacht: al deze mensen kunnen samen heel leuk verder gaan. Bovendien begrijpen ze elkaar omdat ze hetzelfde verdriet delen.” Ze besloot het heft in eigen hand te nemen en niet veel later werd Actie & Reactie geboren. „Als je partner overlijdt, voelt het alsof je benen worden geamputeerd. Na maanden in een rolstoel, wil je weer lopen. Niet met krukken, maar met kunstbenen”, vergelijkt ze en vervolgt: „Niet dat een tweede partner als surrogaat dient. Soms loopt dat kunstbeen zelfs nog fijner dan je echte.”

Iedereen die zijn partner heeft verloren, is welkom. Het enige wat nodig is voor een inschrijving is een overlijdensakte van de partner en een geldig legitimatiebewijs. Mensen kunnen kiezen uit drie pakketten: het basispakket, het pluspakket of een combinatie: het totaalpakket. Het basispakket bestaat uit het bezoeken van themabijeenkomsten. Voor 235 euro kunnen deelnemers zes verschillende uitjes kiezen, zoals een demonstratie schapendrijven of een stadswandeling langs historische hoogtepunten. „Je kan zo’n wandeling natuurlijk ook bij de VVV boeken, maar dan loop je daar weer in je eentje terwijl dit zo laagdrempelig is.”

Het pluspakket is wat minder vrijblijvend en dat valt ook aan de prijs af te lezen: 1750 euro. Een aardig bedrag dat geen garantie geeft, erkent Zeegers. Daarom wil ze eerst weten of een koppelpoging überhaupt zin heeft. „Ik schrijf niet zomaar iedereen in om de kassa zo snel mogelijk te laten rinkelen. Als een man zijn verdriet nog niet heeft verwerkt, is het zinloos hem te koppelen.” Daarom begint deelname aan het pluspakket met een intakegesprek. Daarna volgen zes ontmoetingen in groepjes van zes. „Mocht het met iemand klikken, zorg ik ervoor dat die persoon er de volgende keer ook bij zit.”

De keuze van de weduwe of weduwnaar beperkt zich echter niet alleen tot het cliëntenbestand van Actie & Reactie. Soms vraagt Zeegers of de cliënt in kwestie al iemand op het oog heeft. Mocht dat zo zijn, verandert Zeegers van koppelaar in detective. „Als ik geluk heb, weet ik waar de geheime liefde woont anders moet ik dat eerst uitvinden, via Google bijvoorbeeld. Als ik de woonplaats heb achterhaald, ga ik daar in een café zitten om mensen uit te horen. Mocht blijken dat hij of zij gelukkig met iemand is, stop ik ermee. Anders benader ik hem en regel een ontmoeting tussen beiden.” Zeegers krijgt wel vaker opmerkelijke verzoeken. „Laatst zocht iemand een huwelijkspartner om mee in het bejaardentehuis te gaan wonen. Een echtpaar krijgt namelijk een grotere kamer”, verklaart ze.

Ondanks haar goede wil kan Zeegers wederzijdse interesse niet garanderen. „Deze week belde een kwade vrouw, die op een gratis bijeenkomst Hugo was tegengekomen. Ze zag hem wel zitten en dus benaderde ik Hugo voor haar. Hij bleek echter niet toe aan een relatie. Zij nam daar geen genoegen mee en belde dagelijks op voor zijn nummer. Uiteindelijk riep ze door de telefoon dat wij de kluit belazerden. Erg jammer dat ze dat denkt. Het punt is dat ze wordt afgewezen en daar niet mee om kan gaan. Gelukkig vangen wij de klappen op en Hugo niet.”

Momenteel staan zo’n driehonderd mensen bij Actie & Reactie ingeschreven. „We hebben geen minimumleeftijd, maar de meesten zijn tussen de vijftig en de zestig. Daarvan is 60 procent vrouw en 40 procent man.” Opvallend, want ook al sterven vrouwen doorgaans op oudere leeftijd; het zijn vaak de mannen die sneller behoefte hebben aan een nieuwe relatie. „Vrouwen zijn de sfeermakers in huis. Mannen zoeken iemand om dat kaarsje op tafel aan te steken. Zelf doen ze gewoon het tl-licht aan. Laatst zei een man: ’als ik thuis kom, staat de radio wel aan, maar een radio is maar een radio.’ Mannen zijn toch vaak op zoek naar die knuffel.” Wat betreft financiële zekerheid is de vrouwelijke meerderheid in het Actie & Reactie- bestand wél weer logisch. „Als het pensioen van hun man wegvalt, hebben ze niets meer.”

Wat de reden ook mag zijn, zeker is dat veel weduwen en weduwnaars het verraad vinden om met een ander verder te gaan. Daarom is een van de eerste activiteiten ook een uitstapje naar een show van het van tv-bekende medium Char, die in contact kan treden met de doden. „Iedereen wil gelukkig zijn zonder schuldgevoel en allemaal zijn ze stiekem op zoek naar toestemming van hun overleden partner. Daarom is deze activiteit een mooie handreiking en een prachtige lancering voor het bedrijf; wij beginnen waar zij geëindigd zijn.”

Relatiebemiddeling:

Actie & Reactie. Telefoon: 0900-90077777. Internet: www.actieenreactie.nl, Postbus 6513 6503 GA Nijmegen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden